YABANCI DİL OLARAK İNGİLİZCE ÖĞRENEN TÜRK ÖĞRENCİLERİN CAMBRIDGE ESOL SINAVLARINDA YAPTIKLARI YANLIŞLARA GENEL BİR BAKIŞ: DERLEM TABANLI BİR YANLIŞ ÇÖZÜMLEMESİ


Creative Commons License

AYBEK S., CAN C.

Dil Dergisi, cilt.174, sa.1, ss.31-64, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 174 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.33690/dilder.1217990
  • Dergi Adı: Dil Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.31-64
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Cambridge ESOL (English for Speakers of Other Languages) Sınavları, Cambridge Üniversitesi İngiliz Dili Değerlendirme Bölümü tarafından oluşturulan ve gerçekleştirilen bir dizi dil yeterlilik sınavından oluşmaktadır. Dört dil becerisini A1-C2 yeterlilik ölçütlerini temel alarak değerlendirmektedir. Çalış- manın ana veri tabanını oluşturan Cambridge Öğrenci Der- lemi (Cambridge Learner Corpus-CLC), kurumun hazırladığı tüm yabancı dil olarak İngilizce sınavlarına giren 173 ülkeden 200,000'den fazla öğrencinin cevap kağıtlarından derlenmiş- tir ve 42 milyon sözcüğü içermektedir. Bu çalışma 1993-2013 yılları arasında, PET, PETfS, KET, KETfS, FCE, FCEfS, CAE ve CPE sınavlarına giren anadili Türkçe olan öğrencilerin sınav kağıtlarında yazma becerilerini ölçen bölümleri SketchEngine kullanarak derlembilim tabanlı yanlış çözümleme yöntemleri ile incelemekte ve Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programı’nın (Council of Euro- pe, 2001) A2-C2 dil yeterlilik seviyelerine göre sınıf- layarak, öğrencilerin sıklıkla yaptıkları yanlışları or- taya koymaktadır. A2-C2 dil yetkinlik düzeyine göre yanlışların dağılımına bakıldığında, yanlış çeşitliliği- nin arttığı ve buna karşın yapılan yanlış sıklıklarının azaldığı görülmektedir. A2 yetkinliğinden sürege- len yanlış örgüsündeki benzerlik dikkat çekmekte- dir. Her ne kadar yanlış sayılarında dalgalanmalar görülse de bazı yanlış ulamlarının kalıcılığı devam etmektedir. Ayrıca bu çalışma, anadili Türkçe olan öğrencilerin yanlışlarını derlemde bulunan diğer anadili artalanlarından gelen öğrencilerin yaptık- ları yanlışlarla karşılaştırmaktadır. Bu karşılaştırma sonucunda CLC’nin bütünsel genel yanlış çözümle- mesi, anadili Türkçe olan öğrencilerin alt derlemle- rinde en sık karşılaşılan 14 yanlış ulamından 12’si ile örtüşmektedir.

The Cambridge ESOL (English for Speakers of Other Languag- es) Exams consist of a series of language proficiency tests developed and administered by the Department of English Language Assessment at the University of Cambridge. It as- sesses four language skills based on A1-C2 proficiency bands. Main database of the study is the Cambridge Learner Corpus (CLC) compiled from the student essays of all English as a Foreign Language exams of the institution containing 42-mil- lion-words of more than 200,000 students from 173 countries. This study aims to reveal the errors that Turkish EFL learners who took PET, PETfS, KET, KETfS, FCE, FCEfS, CAE and CPE ex- ams between 1993 and 2013 made by examining the sections that measure their writing skills in exam papers using corpus-based error analysis tools available on SketchEngine platform and classifying them ac- cording to the A2-C2 language proficiency levels of the Common European Framework of Reference for Languages (Council of Europe, 2001). When the distribution of errors is examined according to the A2-C2 language proficiency levels, while the vari- ety of error taxonomies increases, the frequency of errors decreases. The similarities in the error pat- terns observed from A2 to C2 proficiency levels are significant. Although there are fluctuations in the frequency of errors, the persistency of error tax- onomies is observable. In addition, the study also compares the errors of L1 Turkish students with the errors made by learners from other mother tongue backgrounds available in the corpus. This compari- son revealed twelve out of top 14 error taxonomies detected in the subcorpus of Turkish L1 learners overlaps with the ones observed in the subcorpora of other learners available in CLC.