Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, cilt.2, sa.1, ss.17-28, 2022 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Amaç: Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik kimliğiyle ilişkilendirilebilecek üniversite deneyimlerini ve algılarını incelemektir.
Yöntem ve Araçlar: Araştırmada veri toplama aracı olarak meslek öncesi öğretmen kimliği ölçeği, öğretmen adaylarına yönelik mesleki doyum ölçeği, öğretmen
adaylarının arkadaşlık ilişkilerine yönelik algı ölçeği, akademisyenlerin kolektif yetkinliğine dair algı ölçeği, akademisyenlerin bireysel yetkinliği ve ders içi iletişim
ölçeği olmak üzere beş farklı ölçek kullanılmıştır. Araştırmada, okul öncesi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören tüm öğretmen adaylarının öğretmenlik
kimliği puanları ortalama ve standart sapma değerleri temelinde alt ve üst çeyrekler kullanılarak iki karşıt grup oluşturulmuştur. Ortalama puandan +2 standart
sapma gösteren öğretmen adayları olumlu öğretmenlik kimliği algısına sahip öğretmen adayları grubunu oluştururken, – 2 standart sapta gösterenler ise olumsuz
öğretmenlik kimliğine sahip öğretmen adayları grubunu oluşturmuştur. Tüm katılımcılardan (N = 268), 75 öğretmen adayı (üst çeyrek) olumlu kimlik grubunda
ve 68 öğretmen adayı (alt çeyrek) olumsuz kimlik grubunda yer almıştır.
Sonuçlar: Olumlu kimliğe sahip öğretmen adaylarının olumsuz öğretmenlik kimliğine sahip öğretmen adaylarına oranla arkadaşlarıyla daha iyi ilişkilere sahip
olduklarını ve sınıf arkadaşlarını daha destekleyici olarak algıladıklarını, mesleki doyumlarının daha yüksek olduğunu, bölüm öğretim elemanların kolektif olarak
daha yetkin olduğu algısına sahip oldukları ve bölümdeki öğretim elemanları ile olumlu iletişim kurduklarını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Mesleki Kimlik, Meslek Öncesi Öğretmenlik Kimliği, Öğretmenlik Kimliği
ABSTRACT
Purpose: This study examined the role of pre-service early childhood education teachers’ collegiate experiences and perceptions in relation to their teacher identity
in Turkey.
Method and Materials: Measures of pre-professional teacher identity scale, professional satisfaction scale for teacher candidates, perception scale of teacher
candidates regarding friendship relations, perception scale of academics’ collective competence, individual competence of academics and course intracommunication scale were used. After assessing teacher identity scores of all pre-service teachers studying, we used group means and standard deviation (ss) and
quartiles to create two contrasting groups. Of all participants (N = 268), 75 pre-service teachers (upper quartile; +2 ss) were in the “positive identity” group, and 68
(lower quartile; – 2 ss) were in the “negative identity” group.
Results: When contrasted to their peers with negative teacher identity, pre-service teachers with positive identity reported that they had significantly better
relationships with their friends and perceived their classmates being more supportive, were more satisfied with their field of study, had more favorable perceptions
of their professors’ collective efficacy and reported establishing positive communication with their professors during classes.
Keywords: Pre-professional Teacher Identity, Professional Identity, Teacher Identity