Eğitim Bilgileri
2015 - 2019
2015 - 2019Doktora
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ölçme Ve Değerlendirme, Türkiye
2013 - 2015
2013 - 2015Yüksek Lisans
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ölçme Ve Değerlendirme, Türkiye
2007 - 2012
2007 - 2012Lisans
Gazi Üniversitesi, Termodinamik Ve Isı Tekniği, Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği, Türkiye
Yaptığı Tezler
2019
2019Doktora
Öğrenci başarısındaki gelişimin artışa dayalı ve koşullu gelişim modelleriyle incelenmesi
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ölçme Ve Değerlendirme
2015
2015Yüksek Lisans
Ekonomik bakımdan dezavantajlı öğrencilerin akademik yılmazlık düzeylerinin bazı koruyucu faktörler açısından incelenmesi
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ölçme Ve Değerlendirme
Yabancı Diller
A1 Başlangıç
A1 BaşlangıçAlmanca
C1 İleri
C1 İleriİngilizce
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler
Eğitim
Eğitim Bilimleri
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Akademik Ünvanlar / Görevler
2019 - Devam Ediyor
2019 - Devam EdiyorAraştırma Görevlisi Dr.
Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri
2013 - 2019
2013 - 2019Araştırma Görevlisi
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ölçme Ve Değerlendirme
Akademi Dışı Deneyim
2021 - 2022
2021 - 2022Ölçme uzmanı
Vretta, Ölçme uzmanı
2020 - 2021
2020 - 2021Misafir öğretim üyesi
University of Alberta, Misafir öğretim üyesi
2018 - 2019
2018 - 2019Danışman
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI, Danışman
2017 - 2017
2017 - 2017Misafir öğretim üyesi
Friedrich Schiller University, Misafir öğretim üyesi
2012 - 2013
2012 - 2013Comenius Asistanlığı
Franz-Jürgens-Berufskolleg, Comenius Asistanlığı
Makaleler
Tümü (16)
SCI-E, SSCI, AHCI (4)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (9)
ESCI (5)
Scopus (5)
TRDizin (12)
Diğer Yayınlar (3)
2024
20241. The mental imagery scale for art students: Building and validating a short form
Narin Kızıltan H., Bulut H. Ç.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ASSESSMENT TOOLS IN EDUCATION
, cilt.11, sa.3, ss.589-607, 2024 (ESCI, TRDizin)
2019
20192. The Effects of Log Data on Students' Performance
YAVUZ H. Ç.
JOURNAL OF MEASUREMENT AND EVALUATION IN EDUCATION AND PSYCHOLOGY-EPOD
, cilt.10, sa.4, ss.378-390, 2019 (ESCI, Scopus, TRDizin)
2019
20193. Examination of Student Growth Using Gain Score and Categorical Growth Models
YAVUZ H. Ç., KUTLU Ö.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ASSESSMENT TOOLS IN EDUCATION
, cilt.6, sa.3, ss.487-505, 2019 (ESCI, TRDizin)
2019
20194. An Effective Way to Provide Item Validity: Examining Student Response Processes
Kutlu O., Yavuz H. C.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ASSESSMENT TOOLS IN EDUCATION
, cilt.6, sa.1, ss.9-24, 2019 (ESCI, TRDizin)
2019
20195. Educational data mining: A tutorial for the rattle package in R
Bulut O., YAVUZ H. Ç.
INTERNATIONAL JOURNAL OF ASSESSMENT TOOLS IN EDUCATION
, cilt.6, sa.5, ss.20-36, 2019 (ESCI, TRDizin)
2019
20196. 444’ten Geriye Kalanlar: Türk Öğrencilerin Başarılarındaki Göreli Yaş Etkisi
YAVUZ H. Ç.
Ankara Universitesi Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi , 2019 (Hakemli Dergi)
2018
20187. TUTUM-BAŞARI PARADOKSUNDA TEPKİ STİLLERİNİNROLÜ: DOKUZ ÜLKENİN KARŞILAŞTIRILMASI.
İLGÜN DİBEK M., YAVUZ H. Ç., ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi , cilt.18, sa.2, ss.932-952, 2018 (TRDizin)
2017
20178. The Effect of Teacher and Student Characteristics on TIMSS 2011 Mathematics Achievement of Fourth-and Eighth-Grade Students in Turkey
YALÇIN S., DEMİRTAŞLI R. N., İLGÜN DİBEK M., YAVUZ H. Ç.
International Journal of Progressive Education , cilt.13, sa.3, ss.79-94, 2017 (Hakemli Dergi)
2017
20179. Motivational relations with peers and teachers among German and Turkish adolescents: A cross-cultural perspective
Raufelder D., Bakadorova O., Yalcin S., Dibek M. I., Yavuz H. C.
LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES
, cilt.55, ss.13-20, 2017 (SSCI, Scopus)
2017
201710. Adaptation of the Relationship and Motivation Scale to the Turkish Culture
İLGÜN DİBEK M., YAVUZ H. Ç., TAVŞANCIL E., YALÇIN S.
Journal of Education and Learning , cilt.6, sa.3, ss.181-193, 2017 (Hakemli Dergi)
2017
201711. Türk ve Vietnamlı öğrencilerin PISA 2012 matematik okuryazarlığı ile dürtü ve güdülenme özellikleri arasındaki ilişkiler
YAVUZ H. Ç., İLGÜN DİBEK M., YALÇIN S.
İlköğretim Online (elektronik) , cilt.16, sa.1, ss.178-196, 2017 (TRDizin)
2017
201712. The Effects of Student and Teacher Level Variables on TIMSS 2007 and 2011 Mathematics Achievement of Turkish Students
Yavuz H. Ç., Demirtasli R. N., Yalcin S., Dibek M. I.
EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
, cilt.42, sa.189, ss.27-47, 2017 (SSCI, Scopus, TRDizin)
2016
201613. Matematik Okuryazarlığı ile Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanım Becerileri Arasındaki İlişki PISA 2012
İLGÜN M., YALÇIN S., YAVUZ H. Ç.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.17, sa.3, ss.39-58, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201614. Factors That Play a Role in the Academic Resilience of Academicians
KUTLU Ö., YAVUZ H. Ç.
Journal of Educational Sciences Research , cilt.6, sa.2, ss.131-150, 2016 (Hakemli Dergi)
2016
201615. Investigation of the Factors Affecting the Academic Resilience of Economically Disadvantaged High School Students
Yavuz H. Ç., Kutlu O.
EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE
, cilt.41, sa.186, ss.1-19, 2016 (SSCI, Scopus, TRDizin)
2015
201516. Content analysis of papers published in educational journals with high impact factors
Yalçin S., Yavuz H. Ç., Dibek M. I.
Egitim ve Bilim
, cilt.40, sa.182, ss.1-28, 2015 (SSCI, Scopus, TRDizin)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2018
20181. Should students with disabilities have multiple opportunities in answering items?
İLGÜN DİBEK M., BULUT O., YAVUZ H. Ç., ŞAHİN KÜRŞAD M.
International Testing Commission Conference, Montreal, Kanada, 2 - 05 Temmuz 2018, (Özet Bildiri)
2018
20182. Providing revision opportunities in alternate assessments: An application of sequential IRT
YAVUZ H. Ç., BULUT O., İLGÜN DİBEK M., ŞAHİN KÜRŞAD M.
International Testing Commission Conference, Montreal, Kanada, 2 - 05 Temmuz 2018, (Özet Bildiri)
2017
20173. The role of response styles on attitude-achievement paradox: Evidence from nine countries
İLGÜN DİBEK M., YAVUZ H. Ç., ÇOKLUK BÖKEOĞLU Ö.
Paper presented at 26th International Conference on Educational Sciences, 20 - 23 Nisan 2017, (Özet Bildiri)
2016
20164. The effect of teacher and student characteristics on TIMSS 2011 mathematics achievement for fourth and eighth grade students in Turkey
YALÇIN S., İLGÜN M., DEMİRTAŞLI R. N., YAVUZ H. Ç.
Tenth International Test Commission, 1 - 04 Temmuz 2016, (Özet Bildiri)
2016
20165. Evaluation of students self assessment of their test preparation test performance and earned score
YAVUZ H. Ç.
2016 International Test Commission Conference, 1 - 04 Temmuz 2016
2016
20166. Using cognitive interviews to provide validity evidence for Turkish adaptation of TIMSS science items
KUTLU Ö., YAVUZ H. Ç.
Tenth International Test Commission, 1 - 04 Temmuz 2016, (Özet Bildiri)
2016
20167. A comparison of graded response model and partial credit model in the context of cognitive activation strategies scale
İLGÜN M., YAVUZ H. Ç.
2016 International Test Commission Conference, 1 - 04 Temmuz 2016
2016
20168. The investigation of effects of teacher and students characteristics in mathematics achievement in TIMSS 2007 and TIMSS 2011
DEMİRTAŞLI R. N., YAVUZ H. Ç., YALÇIN S., İLGÜN M.
Third International Eurasian Educational Research Congress, 31 Mayıs - 03 Haziran 2016, (Özet Bildiri)
2015
20159. Examination of Articles Published in Educational Journals Having Highest Impact Factors Content Analysis
YALÇIN S., YAVUZ H. Ç., İLGÜN M.
International Congress on Education for the Future: Issues and Challenges, 13 - 15 Mayıs 2015, (Özet Bildiri)
2015
201510. The Factors that Play Role in Academic Resilience of Academicians A Case of Ankara University Faculty of Educational Sciences
KUTLU Ö., YAVUZ H. Ç.
International Congress on Education for the Future: Issues and Challenges, 13 - 15 Mayıs 2015, (Özet Bildiri)
2014
201411. Utilization of homework websites and academic achievement of college students in terms of their need for cognition
YAVUZ H. Ç., TEK B.
9th Conference of The International Test Commission, 2 - 05 Temmuz 2014
2014
201412. Evaluation of preschool education program according to the views of prospective teachers (A case of Ankara University)
Dincer A., Yavuz H. C.
ERPA International Congress on Education (ERPA), İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Haziran 2014, cilt.152, ss.100-104, (Tam Metin Bildiri)
Desteklenen Projeler
2018 - Devam Ediyor
2018 - Devam Ediyor
"Ortaokul 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe, Matematik Ve Fen Ders Başarısını Etkileyen Okul Ve Öğrenci Düzeyine İlişkin Bazı Değişkenlerin İncelenmesi Ve Politika Önerilerinin Geliştirilmesi"
TÜBİTAK Projesi
YAVUZ H. Ç.