Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MEHMET ORTAK
Danışman: Şule Erden
Özet:
Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü öz yeterlik algısı ile
mülteci çocuklara yönelik tutumları ve sınıf içerisindeki kültürel çeşitliliğe yönelik
yeterlikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, nicel araştırma
yöntemlerinden nedensel-ilişkisel araştırma modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın
örneklemini Adana, Malatya ve Osmaniye’deki okul öncesi öğretmenleri arasından ölçüt
örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 245 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmada,
demografik bilgi formu, Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği,
Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği ve Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterliliği
Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekler Google forma aktarılarak çevrimiçi olarak katılımcılardan
veri toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS v26 yazılımı
kullanılmıştır. Araştırmada gerçekleştirilen t-testi ve tek yönlü ANOVA analizleri
sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik öz yeterlik algıları,
mülteci çocuklara yönelik tutumları ve sınıf içi kültürel çeşitlilik için yeterlilik
düzeylerinin cinsiyet ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, sınıfta
bulunan mülteci çocuk sayısına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca,
okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik öz yeterlik algılarının, mülteci
çocuklara yönelik tutumlarını ve sınıf içi kültürel çeşitlilik için öğretmen yeterliliğini
pozitif yönde ve anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir.