OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN ÇOK KÜLTÜRLÜ ÖZ YETERLİK ALGISI İLE MÜLTECİ ÇOCUKLARA YÖNELİK TUTUMLARI VE SINIF İÇERİSİNDEKİ KÜLTÜREL ÇEŞİTLİLİĞE YÖNELİK YETERLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET ORTAK

Danışman: Şule Erden

Özet:

Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü öz yeterlik algısı ile mülteci çocuklara yönelik tutumları ve sınıf içerisindeki kültürel çeşitliliğe yönelik yeterlikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, nicel araştırma yöntemlerinden nedensel-ilişkisel araştırma modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Adana, Malatya ve Osmaniye’deki okul öncesi öğretmenleri arasından ölçüt örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 245 katılımcı oluşturmuştur. Araştırmada, demografik bilgi formu, Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Öz Yeterlik Algısı Ölçeği, Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği ve Sınıf İçi Kültürel Çeşitlilik İçin Öğretmen Yeterliliği Ölçeği kullanılmıştır. Ölçekler Google forma aktarılarak çevrimiçi olarak katılımcılardan veri toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS v26 yazılımı kullanılmıştır. Araştırmada gerçekleştirilen t-testi ve tek yönlü ANOVA analizleri sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik öz yeterlik algıları, mülteci çocuklara yönelik tutumları ve sınıf içi kültürel çeşitlilik için yeterlilik düzeylerinin cinsiyet ve mesleki kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, sınıfta bulunan mülteci çocuk sayısına göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca, okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik öz yeterlik algılarının, mülteci çocuklara yönelik tutumlarını ve sınıf içi kültürel çeşitlilik için öğretmen yeterliliğini pozitif yönde ve anlamlı olarak yordadığı tespit edilmiştir.