Modeling and Simulation for Mitigation of Voltage Sags in Variable Frequency Drives


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: HALİL YAŞAR ÜSTÜNEL

Danışman: Oğuzhan Timur

Özet:

Son yıllarda teknolojinin gelişmesi ile birlikte endüstriyel alanda önemli ilerlemeler yaşanmıştır. Bu teknolojik gelişmeler endüstriyel alanlarda büyük kolaylıklar sağlamasına rağmen, tüketilen enerji miktarında ciddi artışlara sebep olmaktadır. Endüstriyel tesislerde harcanan enerji miktarını azaltmak amacıyla ayarlanabilir hız sürücüleri kullanılmaktadır. Ayarlanabilir hız sürücüleri sıklıkla kullanılmasına rağmen, güç kalitesi olaylarına karşı son derece hassas bir yapıya sahiptirler. Bu nedenle, cihazlara sağlanan gücün kesintisiz ve sürekli olması üretim sürecindeki kaliteyle birlikte enerji verimliliğini arttıracaktır. Literatürde, kesintisiz ve sürekli enerji, güç kalitesi kavramı ile birlikte açıklanlanmaktadır. Güç kalitesinde meydana gelecek olan bozulmalar, endüstriyel tesislerdeki üretim sürecini olumsuz yönde etkileyecektir. Güç kalitesi problemleri temel olarak akım ve gerilimde meydana gelen bozulmalar şeklinde tanımlanlanabilmektedir. En sık karşılaşılan güç kalitesi problemlerinden biri gerilim düşümleridir. Bu gerilim düşümlerinden ayarlanabilir hız sürücüleri son derece olumsuz etkilenirler. Bu tez çalışmasında, bir endüstriyel tesiste meydana gelen güç kalitesi problemleri ve bu problemlerin tesis üzerindeki etkileri incelenmiştir. Literatürdeki mevcut yöntemler değerlendirilerek, hibrit bir yöntem olan aktif doğrultucu ve enerji depolama tabanlı metod geliştirilerek önerilmiştir. Önerilen bu çalışma ayarlanabilir hız sürücüleri üzerinde MATLAB/Simulink simülasyon programı ile modellenip, gerçek ortamda uygulanmıştır.  Uygulama sonucunda oluşan tüm gerilim düşümlerinin önüne geçilmiştir. Bu yöntemin klasik yöntemlere göre %44 daha uygun maliyetli olduğu görülmüştür.