Ortaokul öğrencilerine saf madde ve karışımlar ünitesini öğretmede süreç odaklı rehberli sorgulamaya dayalı öğrenme yaklaşımının etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: LEMAN ALAKOYUN

Danışman: Özgecan Taştan Kırık

Özet:

Bu araştırmanın amacı Süreç Odaklı Rehberli Sorgulamayla Öğrenme yönteminin 7. sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi Saf Madde ve Karışımlar ünitesindeki akademik başarılarına, motivasyonlarına ve mantıksal düşünme becerilerine etkisini ve öğrencierin SORSÖ’ye yönelik görüşlerini incelemektir. Çalışmada yarı-deneysel desenlerden eşitlenmemiş kontrol gruplu desen uygulanmıştır. Süreçte önce nicel veriler toplanmış daha sonra analiz sonuçlarına göre öğrenciler belirlenerek “Saf Madde ve Karışımlar” ünitesindeki kavramsal anlamaları ve SÖRSÖ hakkında görüşlerini ortaya çıkarmaya yönelik yarı-yapılandırılmış görüşmelerle nitel veriler toplanmıştır. Araştırmaya kontrol grubundan 26, deney grubundan 28 olmak üzere toplam 54 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Katılımcılar uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Kontrol grubunda çalışmanın yapıldığı sırada yürürlükte olan öğretim programı sorgulamaya dayalı yaklaşımı benimsemesine rağmen, Türkiye genelinde ortaokul fen eğitiminde halihazırda uygulanmakta olan öğretim yaklaşımını yansıtan, öğrenciöğrenci etkileşiminin sınırlı olduğu öğretmen merkezli yöntem temel alınarak ünite öğretilmiştir. Deney grubunda ise SORSÖ yöntemi ile öğretim yapılmıştır. Buna göre öğrenciler öğrenme döngüsüne uygun hazırlanmış, eleştirel düşünme soruları içeren çalışma yaprakları üzerinde, işbirlikli gruplar halinde çalışmışlardır. Akademik başarıyı ölçmek için araştırmacı tarafından hazırlanan Saf Madde ve Karışımlar Başarı Testi (SMKBT), mantıksal düşünme becerisini ölçmek için Mantıksal Düşünme Grup Testi (MDGT) ve katılımcıların fen bilimleri dersine yönelik motivasyonlarını ölçmede ise Öğrenmede Güdüsel Stratejiler Ölçeği (ÖGSÖ)’nin motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Uygulama öncesi grupları kıyaslamak üzere SMKBT, v MDGT, ÖGSÖ ön test olarak uygulanmıştır. Yaklaşık 7 haftalık uygulama sonrasında gruplara öntest olarak verilen testler son test olarak da verilmiştir. Öğrencilerin SORSÖ yönteminin uygulanmasına ilişkin görüşlerini ve Saf Madde ve Karışımlar Ünitesi’ndeki kavramları anlama düzeylerini derinlemesine incelemek amacı ile ise uygulama bitiminde yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Gruplar önSMKBT puanları açısından farklılık gösterdiği için son-SMKBT puanlarının analizinde ANCOVA yapılmıştır. Sonuçlar, deney grubu lehine gruplar arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Kavramsal anlamayı incelemeye yönelik yapılan görüşme verileri ise içerik analizi ile analiz edilmiş ve sonuçlar, görüşmeye katılan her iki gruptaki öğrencilerin de kavram yanılgılarına sahip olduğunu ancak deney grubu öğrencilerinin öğretilen ünite kavramlarını daha iyi anladığını göstermiştir. Ön-ÖGSÖ ve ön-MDGT puanları normal dağılım göstermediğinden, deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin ön-test puanlarını kıyaslamada Mann-Whitney U Testi kullanılmıştır. Sonuçlara göre deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında ön-ÖGSÖ ve ön-MDGT puanları açısından anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Sontest ÖGSÖ ve MDGT puanlarının analizinde ise bağımsız gruplar t-testi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol grubu öğrencileri arasında son-ÖGSÖ ve son-MDGT puanları açısından deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak SORSÖ’nün 7. sınıf öğrencilerinin Saf Madde ve Karışımlar Ünitesi’ndeki akademik başarıları, motivasyonları ve mantıksal düşünme becerilerini yüksek etki büyüklüğü ile arttırıcı yönde etkisi olduğu söylenebilir. Öğrencilerin SORSÖ hakkındaki görüşlerini incelemek üzere yapılan yarı-yapılandırılmış görüşme verileri ise içerik analizi ile analiz edilmiştir. Bulgulara göre katılımcılar etkinlik kağıtları, grup çalışması ve deneyleri SORSÖ’nün öğrenmeye katkı sağlayan özellikleri olarak belirtmiş, yöntemin kavramsal anlama ve zihinsel ve sosyal beceri gelişimlerine katkı sağladığını farketmiş, SORSÖ’ nün feni sevmelerine ve ilgilerinde artışa katkı sağladığını ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler zamanın yeterli gelmediğinden bahsetmiş, materyal kullanımı ve sınıf düzeni açısından zorluk yaşamadıklarını söylemişlerdir. Bu görüşlere bakarak SORSÖ ile öğretim gören öğrencilerin bu yöntemin genel özelliklerinin ve öğrenmeye katkılarının farkında oldukları ve fen dersine katılmaya daha istekli oldukları söylenebilir.