Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜRCAN DEMİROGLARI
Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu
Özet:
Bu araştırmanın amacı ,yüksek öğretimde
mesleki İngilizce dersinde Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımı’nın öğrencilerin akademik başarı, tutum ve
kalıcılık etkisine yönelik etkisini incelemektir.
Bu araştırma Hukuk Fakültesi ikinci sınıf
mesleki İngilizce derslerinde Beyin Temelli Öğrenme etkinlikleri kapsamında
oluşturulan öğrenme etkinliklerinin
öğrencilerin akademik başarı, tutum ve kalıcılık etkisini yarı deneysel (quasi experimental) desenle incelendiği ve ayrıca nicel yöntemlerin yanı sıra, nitel
araştırmanın da yer aldığı karma yöntem
araştırma desenlerinden biri olan gömülü(içe yerleşik) desen kullanılarak
yapılan bir araştırmadır.Araştırmanın deneysel bölümü öntest-sontest kontrol
gruplu seçkisiz desene göre yapılmıştır. Araşırmanın çalışma evrenini Çağ Üniversitesi Hukuk
Fakültesi öğrencileri oluşturmuştur ve
çalışma örneklemini ise Hukuk Fakültesi 2. Sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. 2. sınıflardan A şubesi deney, B şubesi ise kontrol grubu
olarak yansız atama yoluyla belirlenmiştir. Deney grubunda 36, kontrol grubunda
39 olmak üzere araştırmaya toplam 75 öğrenci katılmıştır. Deney grubundaki
öğrencilerin 17’si kız, 19’u ise erkektir. Kontrol grubunda ise 21’i kız, 18’i
erkektir. Araştırmanın nitel boyutu ise
deney grubu içerisinden amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak 10 öğrenci ile yerine getirilmiştir.
Bunun yanı sıra çalışmada veri toplama araçları olarak, Mesleki
İngilizce akademik başarı testi, İngilizce tutum ölçeği, öğrenci görüşlerine
yer veren bir görüşme formu ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. Akademik
başarı testinin pilot çalışması yapılıp analiz edildikten sonra asıl deney ve
kontrol gruplarına ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır.
Ayrıca tutum ölçeği de deney ve kontrol gruplarına ön test ve son test olarak
uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulamalar her hafta 3 saat ve
toplamda 21 saatlik uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Her uygulama haftasının
sonununda deney gruplarına yapılan etkinlikler ile ilgili günlükler
tutturulmuştur. Araştırmanın sonunda ayrıca deney grubu öğrencilerinden seçilen
bir grup ile hazırlanan görüşme soruları uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22, TAP (Test Analysis Program)
programları kullanılmıştır. İstatistiksel veri analizinde, normal
dağılım gösteren veriler için parametrik testler ; bağımsız gruplar t-testi, ve
eşli gruplar t-testi, normal dağılım
göstermeyen veriler için ise non- parametrik ölçümler; Mann Whitney U-testi ve Wilcoxon İşaretli
Sıralar testi, kullanılmıştır. Ayrıca, görüşme ve yansıtıcı günlüklerden elde
edilen verilerin analizinde ise içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi ışığında beyin temelli öğrenme
yaklaşımı kullanılan deney grubu ile geleneksel yöntemlerin kullanıldığı
kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarıları arasında deney grubu lehine
anlamlı bir farkın olduğu. Ayrıca deney grubunda bulunan öğrencilerin Beyin Temelli Öğrenme yaklaşımına yöenlik
olumlu tutumlar sergilediği ve kalıcılık düzeyinin de deney grubu lehine
sonuçlandığı ortaya çıkmıştır.
birbirlerini destekler durumdadır. Araştırmanın nitel sonuçları da nicel
verileri destekler durumdadır.