Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makina Müh., Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ERAY KOŞTUR
Danışman: Necdet Geren
Özet:
Yüksek özgül mukavemet ve modüle sahip karbon fiber takviyeli polimer (CFRP) kompozitler, hafiflik ve yüksek mukavemet gerektiren havacılık ve otomotiv uygulamaları için oldukça uygundur. Bununla birlikte, servis süresi boyunca statik ve dinamik etkilerin bir sonucu olarak malzeme hasarına neden olan düşük çatlak direnci ve zayıf eksen dışı mukavemeti nedeniyle CFRP'nin kullanımı sınırlıdır. Ayrıca yerel hasarlardan kaynaklanan arızaların tahmini şu ana kadar güvenilir değildir. Bu çalışma, kompozit yapının, mekanik özelliklerini korurken yeni bir mikrovasküler kanal mekanizması aracılığıyla kendi kendini iyileştirme özelliğini kazanmasını ve bunun sonucunda yapısında oluşan mikro boyuttaki çatlakların onarılmasını amaçlamaktadır. Farklı kanal konfigürasyonlarının yapının mekanik özelliklerine etkisi mekanik testlerle değerlendirilmiştir. Onarıcı ajan olarak kullanılan malzeme, mikrovasküler kanallara enjekte edilmiş ve çatlak kanallar boyunca ilerledikçe matriks içerisine dağılan katalizörün tetiklediği reaksiyon farklı koşullarda belirlenmiştir. Çatlak ilerleme testi, farklı iyileşme süreleri ve yaklaşımlar için gerçekleştirilmiştir. Uygulanan yaklaşımlarda %136 ve %149'a kadar iyileşme verimliliği gözlemlenmiştir.