Okul öncesi öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgileri ile teknoloji özyeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşe AYÇİÇEK AKILLİ

Danışman: Raziye Günay Bilaloğlu

Özet:

Günümüzde teknoloji, çocukların yaş ve gelişimleri göz önünde bulundurularak,

zengin içerikli bir materyal olarak eğitimde kullanılabilmektedir. Bu çalışma, okul öncesi

öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ile teknoloji öz yeterlikleri

arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Teknolojik cihazlarla sürekli

etkileşim halinde olan günümüz çocukları için, öğretmenlerin bu teknolojileri eğitimde

etkili bir şekilde kullanabilme becerileri büyük önem taşımaktadır. Okul öncesi

öğretmenlerinin teknolojiyi eğitimde doğru kullanımı, eğitim sürecinin kalitesini ve

verimliliğini artırabilmektedir.

Bu araştırma, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bursa’da çalışan 285 okul öncesi

öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde

desenlenmiş olup Kişisel Bilgiler Formu, Hizmet İçi Okul Öncesi Öğretmenlerinin

Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği ve Eğitimde Teknoloji Kullanımı Öz

yeterlik Ölçeği (ETKÖ) aracılığıyla veriler elde edilmiştir. Araştırmanın bulguları, okul

öncesi öğretmenlerinin TPAB’nin öğretmenlerin teknoloji kullanım özyeterliliklerini

%28 oranında yordadığını ve istatistiksel olarak aralarında pozitif yönde orta düzeyde

anlamlı bir ilişkinin olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırmanın sonuçları öğretmenlerin

teknolojiye olan yaklaşımlarının ve bu teknolojileri eğitim süreçlerine entegre etme

yeteneklerinin, öz yeterlik düzeylerini artırdığını göstermektedir.