RESMİ VE ÖZEL ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE DERSİNDEKİ MOTİVASYONLARIYLA İLGİLİ TUTUMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI- ADANA İLİ ÖRNEĞİ-


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serap İdikut

Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu

Özet:

Ülkemizde yabancı dil öğretiminde motivasyonun rolü tartışılan bir konu olmuştur. Aynı zamanda problem yaşanan konulardan biri de yabancı dil derslerinde karşılaşılan motivasyon sorunudur. Çünkü akademik anlamda başarıyı etkileyen en önemli unsur motivasyondur. Çoğu araştırmacı motivasyon seviyesi arttıkça yabancı dil öğrenme düzeyinin de artacağını ve öğrencilerin daha kolay bir şekilde yabancı dil öğreneceğini savunmuştur. Aynı zamanda araştırmacılar savundukları iddiaları yaptıkları çalışmalarla da desteklemişlerdir. Bu araştırma tezin geçerliliğini test etmek ve elde edilen veriler yardımıyla eğitimcilere faydalı olabilmek amacıyla yapılmıştır.

             Bu araştırmada, Türkiye'de ortaokul öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki öğrenme motivasyonları incelenmiştir. Aynı zamanda Resmi ve Özel Ortaokul öğrencilerinin yabancı dil ile öğrenme motivasyon düzeyi arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu sebeple özellikle özel ve devlet olmak üzere farklı iki okul türü seçilmiştir. Çalışmanın evrenini, Adana merkezde yer alan Çukurova Özel Çözüm Ortaokulu ile Seyhan Kasım Sacide Ener Ortaokulu'ndan 5, 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinden Rastgele Örneklem (Random Sampling) yoluyla elde edilen verilerden oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Anket Metodu (Survey Method) kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılara Akademik Motivasyon Ölçeği-AMÖ (Academic Motivation Scale) uygulanmıştır. Okul tipi ve cinsiyetin motivasyon üzerinde anlamlı etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Özel okul ve devlet okulunda eğitim gören öğrencilerinin motivasyon seviyeleri arasındaki fark tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada SPSS (Statistical Package For The Social Sciences) programı kullanılarak, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Analizi ve Bağımsız Örneklem t-Testi Analizleri (Independent Sample t-Test Analysis) yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, motivasyon düzeyi cinsiyete, okul türüne (Resmi-Özel okul) türüne göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, yabancı dil öğreniminde motivasyonun en önemli unsur olduğu saptanmıştır. Ayrıca motivasyonun sürdürülmesi için farklı yöntem ve araçlardan faydalanarak çeşitli stratejiler oluşturulmalıdır.

            Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki motivasyon ve tutumları incelenmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin motivasyon seviyelerinin iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Motivasyon ve başarı arasında pozitif korelasyon olduğu görülmüştür.

            Toplamda Rastgele Örneklem (Random Sampling) yoluyla seçilmiş özel okul ve devlet okuluna devam eden 747 öğrenciden oluşan gruba anket uygulanarak öğrencilerin motivasyon seviyesi ölçülmüştür.

            Araştırmada ortaokul öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki motivasyon seviyesi ölçülmüştür. Öğrencilerin motivasyonlarının ne düzeyde olduğu araştırılarak motivasyonla başarı arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır.