Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serap İdikut
Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu
Özet:
Ülkemizde
yabancı dil öğretiminde motivasyonun rolü tartışılan bir konu olmuştur. Aynı
zamanda problem yaşanan konulardan biri de yabancı dil derslerinde karşılaşılan
motivasyon sorunudur. Çünkü akademik anlamda başarıyı etkileyen en önemli unsur
motivasyondur. Çoğu araştırmacı motivasyon seviyesi arttıkça yabancı dil
öğrenme düzeyinin de artacağını ve öğrencilerin daha kolay bir şekilde yabancı
dil öğreneceğini savunmuştur. Aynı zamanda araştırmacılar savundukları
iddiaları yaptıkları çalışmalarla da desteklemişlerdir. Bu araştırma tezin
geçerliliğini test etmek ve elde edilen veriler yardımıyla eğitimcilere faydalı
olabilmek amacıyla yapılmıştır.
Bu araştırmada, Türkiye'de ortaokul
öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki öğrenme motivasyonları incelenmiştir.
Aynı zamanda Resmi ve Özel Ortaokul öğrencilerinin yabancı dil ile öğrenme
motivasyon düzeyi arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu sebeple
özellikle özel ve devlet olmak üzere farklı iki okul türü seçilmiştir.
Çalışmanın evrenini, Adana merkezde yer alan Çukurova Özel Çözüm Ortaokulu ile
Seyhan Kasım Sacide Ener Ortaokulu'ndan 5, 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerinden Rastgele
Örneklem (Random Sampling) yoluyla elde edilen verilerden oluşmuştur.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Anket Metodu (Survey Method)
kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılara Akademik Motivasyon Ölçeği-AMÖ (Academic
Motivation Scale) uygulanmıştır. Okul tipi ve cinsiyetin motivasyon üzerinde
anlamlı etkisinin olup olmadığı incelenmiştir. Özel okul ve devlet okulunda eğitim
gören öğrencilerinin motivasyon seviyeleri arasındaki fark tespit edilmeye
çalışılmıştır. Araştırmada SPSS (Statistical Package For The Social Sciences)
programı kullanılarak, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı Analizi
ve Bağımsız Örneklem t-Testi Analizleri (Independent Sample t-Test Analysis) yapılmıştır.
Elde edilen sonuçlara göre, motivasyon düzeyi cinsiyete, okul türüne (Resmi-Özel
okul) türüne göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında,
yabancı dil öğreniminde motivasyonun en önemli unsur olduğu saptanmıştır.
Ayrıca motivasyonun sürdürülmesi için farklı yöntem ve araçlardan faydalanarak
çeşitli stratejiler oluşturulmalıdır.
Bu çalışmada, ortaokul
öğrencilerinin yabancı dil derslerindeki motivasyon ve tutumları incelenmiştir.
Araştırmanın sonunda öğrencilerin motivasyon seviyelerinin iyi düzeyde olduğu
görülmüştür. Motivasyon ve başarı arasında pozitif korelasyon olduğu
görülmüştür.
Toplamda Rastgele Örneklem (Random Sampling)
yoluyla seçilmiş özel okul ve devlet okuluna devam eden 747 öğrenciden oluşan
gruba anket uygulanarak öğrencilerin motivasyon seviyesi ölçülmüştür.
Araştırmada ortaokul öğrencilerinin
yabancı dil derslerindeki motivasyon seviyesi ölçülmüştür. Öğrencilerin
motivasyonlarının ne düzeyde olduğu araştırılarak motivasyonla başarı
arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır.