Okul Öncesi Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Çevre Etiği Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Tuba ÇAY SAĞLAM

Danışman: Raziye Günay Bilaloğlu

Özet:

Okul öncesi yıllar çocukların tutum ve farkındalıklarının gelişmeye başladığı bir

dönemdir. Okul öncesi eğitim kurumlarında farklı etkinlik türleri altında çevre ile ilgili

bir çok etkinlik yapılmaktadır. Okul öncesi öğretmenleri bu etkinlik ve programların

hazırlayıcısı olarak çok önemli konumdadırlar. Okul öncesi öğretmenlerinin çevreye karşı

olan etik farkındalıkları onların algılayış ve sunuşlarını etkileme potansiyeline sahiptir.

Çevreye karşı etik farkındalık geliştirmede ise eleştirel düşünme becerilerine sahip

olmanın ve kullanmanın önemli olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, okul öncesi

öğretmenlerinin eleşitrel düşünme eğilimleri ile çevre etiği farkındalıkları arasındaki

ilişkiyi incelemek amacıyla nicel desenle tasarlanmış bir çalışmadır. İlişkisel tarama

modeli olarak planan araştırmada, kolay ulaşılabilir ve kartopu örnekleme

yöntemlerinden yararlanılarak Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan 312 öğretmene

ulaşılmıştır. Veriler 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde gönüllülük esasıyla

toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Eleştirel Düşünme Eğilimi

Ölçeği ve Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın tüm verileri SPSS

22.0 programına aktarılmış, uç değerler taranmış, normallik analizleri yapılmış ve bunun

sonunda 296 veri işleme alınmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri

sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile çevre etiği

farkındalıkları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ve öğretmenlerin eleştirel

düşünme eğilimlerinin çevre etiği farkındalıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu

bulgular literatür bilgileri de göz önünde bulundurularak yorumlanmış ve tartışılmıştır.