Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuba ÇAY SAĞLAM
Danışman: Raziye Günay Bilaloğlu
Özet:
Okul öncesi yıllar çocukların tutum ve farkındalıklarının gelişmeye başladığı bir
dönemdir. Okul öncesi eğitim kurumlarında farklı etkinlik türleri altında çevre ile ilgili
bir çok etkinlik yapılmaktadır. Okul öncesi öğretmenleri bu etkinlik ve programların
hazırlayıcısı olarak çok önemli konumdadırlar. Okul öncesi öğretmenlerinin çevreye karşı
olan etik farkındalıkları onların algılayış ve sunuşlarını etkileme potansiyeline sahiptir.
Çevreye karşı etik farkındalık geliştirmede ise eleştirel düşünme becerilerine sahip
olmanın ve kullanmanın önemli olacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, okul öncesi
öğretmenlerinin eleşitrel düşünme eğilimleri ile çevre etiği farkındalıkları arasındaki
ilişkiyi incelemek amacıyla nicel desenle tasarlanmış bir çalışmadır. İlişkisel tarama
modeli olarak planan araştırmada, kolay ulaşılabilir ve kartopu örnekleme
yöntemlerinden yararlanılarak Adana ili merkez ilçelerinde görev yapan 312 öğretmene
ulaşılmıştır. Veriler 2023-2024 eğitim öğretim yılı güz döneminde gönüllülük esasıyla
toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu, Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği ve Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın tüm verileri SPSS
22.0 programına aktarılmış, uç değerler taranmış, normallik analizleri yapılmış ve bunun
sonunda 296 veri işleme alınmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri
sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri ile çevre etiği
farkındalıkları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu ve öğretmenlerin eleştirel
düşünme eğilimlerinin çevre etiği farkındalıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
bulgular literatür bilgileri de göz önünde bulundurularak yorumlanmış ve tartışılmıştır.