Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVİM CİLOĞULLARI
Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu
Özet:
Bu çalışmanın genel amacı; resmi ve özel okullarda
öğrenim gören ortaokul düzeyindeki öğrencilerin İngilizce dersinde
kullandıkları öğrenme stillerini belirlemektir.
Bu araştırma, betimsel
türde ve tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Adana İl
merkezinde bulunan ve “Uygun Örnekleme” yöntemiyle seçilen, resmi bir ortaokulda 5 ve 8. sınıflarda
öğrenim gören 214 ve özel bir ortaokulda
5 ve 8. sınıflarda öğrenim gören 140 öğrenci olmak üzere toplam 354 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Gökdağ
(2004) tarafından geliştirilmiş olan ‘Öğrenme Stilleri Ölçeği’ ve Ilke Evin
tarafından geliştirilmiş olan Kolb’un Öğrenme Stilleri III yarı yapılandırılmış 12 soru
kullanılmıştır.
Uygulama sonucunda elde edilen
verilerin analizi için ölçek puanlarının sınıf ve okul
türüne göre karşılaştırılmasında öncelikle bağımsız gruplar t testi
kullanılmıştır. Sınıf ve okul türü ayrımında ölçek puanları arasındaki
ilişkinin belirlenmesinde ise pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Sınıf ve
okul türü ile öğrenme stilleri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Ki-kare
testi kullanılmıştır. Yapılan analizlerin
sonuçlarına göre; resmi ortaokuldaki öğrencilerde, 5.sınıf ve 8.sınıf
öğrencilerinin Görsel Öğrenme Stili, İşitsel Öğrenme Stili, Somut Deneyim,
Soyut Kavramsallaştırma, Aktif Deneyim ve Yansıtıcı Gözlem puanları arasında
anlamlı fark belirlenmiştir. Diğer taraftan özel okulda öğrenim gören
öğrencilerde ise; 5.sınıf öğrencileri ile 8.sınıf öğrencilerinin Görsel Öğrenme
Stili, İşitsel Öğrenme Stili, Somut Deneyim, Soyut Kavramsallaştırma, Aktif
Deneyim ve Yansıtıcı Gözlem puanları arasında herhangi anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Diğer taraftan 5.sınıflarda öğrenim gören öğrencilerde Kinestetik Öğrenme
Stili, Somut Deneyim, Soyut Kavramsallaştırma, Aktif Deneyim ve Yansıtıcı
Gözlem puanları okul türüne göre ( özel veya resmi) farklılık göstermektedir.
8.sınıf öğrencilerinde ise okul türlerine göre yalnızca Somut Deneyim puanları
farklılık göstermektedir.