Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUSUF ZİYA KÜLTÜR
Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu
Özet:
Bu araştırmanın genel
amacı, matematik öğretiminde fonksiyonlar
konusundaki biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının, 10. sınıf
öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları,
akademik başarıları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkilerini ve öğrencilerin biçimlendirici değerlendirme uygulamalarına
yönelik görüşlerini
incelemektir.
Araştırmada karma yöntem desenlerinden gömülü yarı
deneysel desen (iç-içe karma yöntem deseni) kullanılmıştır. Araştırmanın yarı deneysel işlem
süreci, Kahramanmaraş ili şehir merkezinde bulunan bir lisede 2019-2020 eğitim
öğretim yılında, 12 haftalık bir sürede gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol
gruplarına ortaöğretime devam eden 10. sınıflardan, sınıf yapıları
değiştirilmeden yansız atama yoluyla atama yapılmıştır. Deney grubunda 26,
kontrol grubunda 25 olmak üzere çalışma grubunda toplam 51 öğrenci
bulunmaktadır. Yarı deneysel
işlem sürecinde deney grubunda dersin işlenişi, ortaöğretim matematik dersi programı
kazanımlarına uygun olarak geliştirilen biçimlendirici değerlendirme
uygulamaları esas alınarak gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda dersin
işlenişi, mevcut öğretim
programı doğrultusunda
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
nicel veri toplama araçları olarak, “Fonksiyon
Akademik Başarı Testi” ve “Matematik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları
olarak ise “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ve “Düşünme Günlükleri” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda ön test, son test kontrol
gruplu iki faktörlü yarı deneysel desen kullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin analizi bağımsız gruplar t-testi ve karışık ölçümler için iki
yönlü varyans analizi ANOVA ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın nitel boyutunda ise elde edilen verilerin analizi içerik analizi ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın nicel sonuçlarına göre, 10. Sınıf matematik dersinde biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının, öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumları
ve akademik başarıları üzerindeki etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu, ancak öğrenmenin kalıcılığı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür.
Araştırmanın nitel sonuçlarına göre, biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının öğrenme süreçlerine katkı
sağlaması bakımından yararlı olduğu,
öğrencilerin kendilerini sınıf ortamında ifade etmeleri ve görüşlerini dile
getirmeleri konusunda teşvik edici olduğu, öğrencilerin biçimlendirici
değerlendirme uygulamalarına yönelik görüşlerinin çoğunlukla olumlu olduğu görülmüştür.