Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HÜSEYİN DEMİR
Danışman: Mahmut Oğuz Kutlu
Özet:
Geçmişte
insanlar arasında etnik köken, din, dil ve renk gibi birtakım sınıfsal
ayrışmalar söz konusuydu ancak modern dünyada meydana gelen değişimler,
sanayileşme, teknolojik gelişmeler ve özellikle insana verilen değerin artması
sonucu hak, hukuk, adalet, demokrasi ve eşitlik gibi temel kavramlar önem
kazanmaya başlamıştır. Bunlara bağlı olarak bir ülkenin gelişimi için hayati
önem taşıyan eğitim alanında da birtakım köklü değişiklikler yapma zorunluluğu hissedilmiştir.
Bu önemli değişikler arasında sayılan ve eğitimin en önemli faktörlerinden biri
de eğitimde fırsat eşitliği kavramıdır. Eğitimde fırsat eşitliği, bireylerin
tamamına kaynak ve imkanların eşit sunulması, bireylerin var olan
potansiyellerinin ortaya çıkarılarak eğitimde eşitliğin sağlanmasıdır. Bu
araştırmanın amacı eğitimde fırsat eşitliği konusunda yurt içi ve yurt dışında
yapılan araştırmaların sistematik olarak incelenmesidir. Bu araştırmada Google
Akademik, Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi, Proquest Veri Tabanı ve Ulakbim üzerinden
eğitim, adalet, eşitlik, eşitlik teorileri ve eğitimde fırsat eşitliği
kavramları taranmıştır. Tarama sonucunda bu araştırmaya katkısı olacağı
düşünülen eğitimde fırsat eşitliği konusunda yurt içi ve yurt dışı yaklaşık 250
araştırma derinlemesine incelenmiştir. Bu
incelemenin sonucunda amaca daha iyi bir şekilde hizmet edeceği düşünülen yurt
içinde yapılan 78 araştırma ve yurt dışında yapılan 60 araştırma olmak üzere toplamda
138 araştırmanın bulgular kısmında içerik yönünden betimsel analizi yapılmasına
ve geriye kalanların ise bu araştırmanın farklı bölümlerinde kullanılmasına
karar verilmiştir. Bu araştırmanın bulgularına göre eğitimde fırsat eşitliğinin
en önemli sorunları sosyo ekonomik durum, cinsiyet eşitsizliği ve bölgeler
arası farklılıklardır. Araştırmanın sonucunda bu araştırmanın temel ve alt
amaçları kapsamında eğitimde fırsat eşitliği konusundaki yurt içi ve yurt dışı
araştırmaların benzerlikleri ve farklılıkları eğitim sistemindeki yürürlükte
olan politikalar göz önünde bulundurularak tartışılmış ve elde edilen bulgular
ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanabilmesi için uygulayıcılara ve
araştırıcılara önemli önerilerde bulunulmuştur.