Çoklu Ortam Tasarımı ve Üretimi Dersinde Xerte Kullanımı Hakkındaki Öğrenci Görüşleri


Tekdal M.

14th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS2021), Rize, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2021, ss.156-162

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.156-162
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni teknolojiler, dijital öğrenme materyallerini geliştirme ve sunma alışkanlıklarımızı değiştiriyor. Bu teknolojilerden e-öğrenme yazarlık araçları, programlama bilmeyenlerin bile e-öğrenme ders içeriklerini hazırlayabilecekleri kolaylıkta bir ortam sunmaktadır. Bu bağlamda, bu araçların artık herkesin öğrenme materyali geliştirme araç setinde bulunması gerektiği açıktır. Bununla birlikte, piyasada çok sayıda bu tür yazılım olduğundan kurumunuz için en doğru e-öğrenme yazarlık yazılımını seçmek zor bir süreç olabilir. Çünkü bu durum, başta bütçeniz, teknik uzmanlığınız, öğrenme deneyiminizin ne kadar karmaşık olmasını istediğiniz, üretmeniz gereken e-öğrenme içeriğinin hacmi ve boyutu gibi bir dizi faktöre bağlı olacaktır. Bu noktada ilk adımı atmadan önce, kriterlerinize ve öğrenme hedeflerine uygun bir yazarlık dilini belirlemek önemlidir. Yazarlık araçları genellikle multimedya ders içerikleri ve uygulamalar geliştirmek için kullanılır. Bununla birlikte, bu tür yazılımları kullanmanın temel amacı, öğretim içeriği geliştirmektir. Yazarlık araçları veya yazılımları, metin, resim, animasyon ve video gibi nesneleri bütünleştirerek ve ilişkilendirerek hiper ortam veya multimedya biçiminde sunulabilen etkileşimli derslerin veya öğrenme nesnelerinin geliştirmesini önemli ölçüde kolaylaştırır. Kullanımları çok kolay olduğundan, temel bilgisayar okuryazarlığı seviyesine sahip kullanıcıların herhangi bir eğitimsel yazarlık aracını kullanmaları beklenir. Genel olarak, her bir yazarlık aracı, e-öğrenme materyalinin arayüzünü tasarlamayı ve içeriği tasarlamayı sağlayan bir grafik arayüze sahiptir. Buna ek olarak, birçok yazarlık aracında entegre olarak bulunan bir programlama dili veya betik dili kullanarak daha gelişmiş öğrenme materyalleri geliştirmek mümkündür. Genel olarak bütün yazarlık araçlarının hedefinde bu özellikleri barındırmak vardır. Bu araçlardan biri de kısaca Xerte (Zerti olarak telaffuz edilir), olarak adlandırılan, Xerte Online Toolkits yazılımı olup programlama becerilerine ihtiyaç duymadan web tabanlı öğrenme nesneleri oluşturmaya yönelik etkileşimli bir içerik oluşturma aracıdır. Xerte, Nottingham Üniversitesi'ndeki bir ekip tarafından etkileşimli, çoklu ortam açısından zengin, hızlı ve kolay bir şekilde öğrenme içeriği oluşturmak için geliştirilen açık kaynak kodlu bir yazılımdır. Xerte kullanarak SCORM uyumlu bir paket oluşturmak mümkündür. SCORM (Paylaşılabilir İçerik Nesnesi Referans Modeli), web tabanlı öğrenme için standartlar ve özellikler topluluğudur. Bir yazarlık aracının SCORM paketi desteği olması önemli bir avantajdır. Bunun nedeni, hazırlanan öğrenme materyali standart bir yapıda olduğu için MOODLE ve benzeri birçok Öğrenme Yönetim Sistemi (ÖYS) üzerinde yayınlanabilir olmasıdır. Xerte yazılımında geliştirilen içerikler SCORM paketi yanı sıra, direk çevrimiçi olarak yayınlanabilir veya çevrimdışı şartlarda kullanılmak üzere sıkıştırılmış paket olarak bilgisayara kaydedilebilir. İçerik geliştirmeyi oldukça kolaylaştıran bir yazılım olan Xerte'yi kullanmak, öğretmenlerin çevrimiçi kurslarını kendilerinin tasarlamasına olanak tanır ve özellikle yaşanan Covid-19 pandemisi dönemindeki e-içerik açığını aşmalarında yardımcı olur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı Çoklu Ortam Tasarımı ve Üretimi dersinde öğrencilere Xerte ile e-öğrenme içerik hazırlama projesi geliştirme deneyimi yaşatılması ve kullanılan yazılım ile ilgili görüşlerinin belirlenmesidir. Öğretmen adaylarının Xerte yazılımına ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik bu çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma, Çoklu Ortam Tasarımı ve Üretimi dersine katılan 14 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem metodu kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir açık uçlu sorudan oluşan form kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, Xerte yazılımının, içerik geliştirme deneyimi kapsamında, öğretmen adayları tarafından genel olarak kullanışlı bulunduğu ancak bazı sorunlar yaşandığını 52 göstermiştir. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulguların katılımcılarla paylaşılmasının önemli olduğu ve alana katkı sağlaması beklenmektedir. 

New technologies are changing our habits of developing and presenting digital learning materials. Among these technologies, e-learning authoring tools offer an easy environment where even those who do not know programming can prepare e-learning course contents. In this context, it is clear that these tools should now be in everyone's learning material development toolkit. However, choosing the right e-learning authoring software for your institution can be a daunting process, as there are so many types of software on the market. This will depend on a number of factors, primarily your budget, technical expertise, how complex you want your learning experience to be, the volume and size of e-learning content you need to produce. Before taking the first step at this point, it's important to identify an authoring language that fits your criteria and learning goals. Authoring tools are often used to develop multimedia course contents and applications. However, the main purpose of using such software is to develop instructional content. Authoring tools or software significantly facilitate the development of interactive lessons or learning objects that can be presented in hypermedia or multimedia form by integrating and associating objects such as text, images, animation, and video. Because they are so easy to use, users with a basic level of computer literacy are expected to use any educational authoring tool. In general, each authoring tool has a graphical interface that allows it to design the interface of the e-learning material and design the content. In addition, it is possible to develop more advanced learning materials using a programming language or scripting language that is integrated into many authoring tools. In general, the goal of all authoring tools is to include these features. One such tool is Xerte Online Toolkits software, simply called Xerte (pronounced Zertee), an interactive content creation tool for creating web-based learning objects without the need for programming skills. Xerte is open source software developed by a team at the University of Nottingham to quickly and easily create interactive, multimedia-rich learning content. It is possible to create a SCORM compliant package using Xerte. SCORM (Sharable Content Object Reference Model) is a collection of standards and specifications for web-based learning. Having support for the SCORM package of an authoring tool is a significant advantage. The reason for this is that since the prepared learning material has a standard structure, it can be published on MOODLE and many similar Learning Management Systems (LMS). The contents developed in Xerte software, as well as the SCORM package, can be published directly online or saved to the computer as a compressed package for use in offline environments. Using Xerte, a software that makes content development very easy, allows teachers to design their online courses themselves and helps them overcome the e-content gap, especially during the Covid-19 pandemic. In this context, the aim of this study is to provide students with the experience of developing an e-learning content preparation project with Xerte in the Multimedia Design and Production course and to determine their opinions about the software used. Qualitative research design was used in this study to determine the opinions of prospective teachers about Xerte software. The research was conducted with 14 pre-service teachers who attended the Multimedia Design and Production course. Easily accessible sampling method was used to determine the study group. In the research, a form consisting of an open-ended question developed by the researcher was used as a data collection tool. Descriptive analysis techniques were used to analyze the data.