14th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS2021), Rize, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2021, ss.156-162
Yeni teknolojiler, dijital öğrenme materyallerini geliştirme ve sunma
alışkanlıklarımızı değiştiriyor. Bu teknolojilerden e-öğrenme yazarlık araçları, programlama
bilmeyenlerin bile e-öğrenme ders içeriklerini hazırlayabilecekleri kolaylıkta bir ortam
sunmaktadır. Bu bağlamda, bu araçların artık herkesin öğrenme materyali geliştirme araç
setinde bulunması gerektiği açıktır. Bununla birlikte, piyasada çok sayıda bu tür yazılım
olduğundan kurumunuz için en doğru e-öğrenme yazarlık yazılımını seçmek zor bir süreç
olabilir. Çünkü bu durum, başta bütçeniz, teknik uzmanlığınız, öğrenme deneyiminizin ne
kadar karmaşık olmasını istediğiniz, üretmeniz gereken e-öğrenme içeriğinin hacmi ve
boyutu gibi bir dizi faktöre bağlı olacaktır. Bu noktada ilk adımı atmadan önce, kriterlerinize
ve öğrenme hedeflerine uygun bir yazarlık dilini belirlemek önemlidir. Yazarlık araçları
genellikle multimedya ders içerikleri ve uygulamalar geliştirmek için kullanılır. Bununla
birlikte, bu tür yazılımları kullanmanın temel amacı, öğretim içeriği geliştirmektir.
Yazarlık araçları veya yazılımları, metin, resim, animasyon ve video gibi nesneleri
bütünleştirerek ve ilişkilendirerek hiper ortam veya multimedya biçiminde sunulabilen
etkileşimli derslerin veya öğrenme nesnelerinin geliştirmesini önemli ölçüde kolaylaştırır.
Kullanımları çok kolay olduğundan, temel bilgisayar okuryazarlığı seviyesine sahip
kullanıcıların herhangi bir eğitimsel yazarlık aracını kullanmaları beklenir. Genel olarak, her
bir yazarlık aracı, e-öğrenme materyalinin arayüzünü tasarlamayı ve içeriği tasarlamayı
sağlayan bir grafik arayüze sahiptir. Buna ek olarak, birçok yazarlık aracında entegre olarak
bulunan bir programlama dili veya betik dili kullanarak daha gelişmiş öğrenme materyalleri
geliştirmek mümkündür. Genel olarak bütün yazarlık araçlarının hedefinde bu özellikleri
barındırmak vardır. Bu araçlardan biri de kısaca Xerte (Zerti olarak telaffuz edilir), olarak
adlandırılan, Xerte Online Toolkits yazılımı olup programlama becerilerine ihtiyaç
duymadan web tabanlı öğrenme nesneleri oluşturmaya yönelik etkileşimli bir içerik
oluşturma aracıdır. Xerte, Nottingham Üniversitesi'ndeki bir ekip tarafından etkileşimli,
çoklu ortam açısından zengin, hızlı ve kolay bir şekilde öğrenme içeriği oluşturmak için
geliştirilen açık kaynak kodlu bir yazılımdır. Xerte kullanarak SCORM uyumlu bir paket
oluşturmak mümkündür. SCORM (Paylaşılabilir İçerik Nesnesi Referans Modeli), web
tabanlı öğrenme için standartlar ve özellikler topluluğudur. Bir yazarlık aracının SCORM
paketi desteği olması önemli bir avantajdır. Bunun nedeni, hazırlanan öğrenme materyali
standart bir yapıda olduğu için MOODLE ve benzeri birçok Öğrenme Yönetim Sistemi
(ÖYS) üzerinde yayınlanabilir olmasıdır. Xerte yazılımında geliştirilen içerikler SCORM
paketi yanı sıra, direk çevrimiçi olarak yayınlanabilir veya çevrimdışı şartlarda kullanılmak
üzere sıkıştırılmış paket olarak bilgisayara kaydedilebilir. İçerik geliştirmeyi oldukça
kolaylaştıran bir yazılım olan Xerte'yi kullanmak, öğretmenlerin çevrimiçi kurslarını
kendilerinin tasarlamasına olanak tanır ve özellikle yaşanan Covid-19 pandemisi
dönemindeki e-içerik açığını aşmalarında yardımcı olur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı
Çoklu Ortam Tasarımı ve Üretimi dersinde öğrencilere Xerte ile e-öğrenme içerik hazırlama
projesi geliştirme deneyimi yaşatılması ve kullanılan yazılım ile ilgili görüşlerinin
belirlenmesidir. Öğretmen adaylarının Xerte yazılımına ilişkin görüşlerini belirlemeye
yönelik bu çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma, Çoklu Ortam Tasarımı
ve Üretimi dersine katılan 14 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Çalışma grubunun
belirlenmesinde kolay ulaşılabilir örneklem metodu kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bir açık uçlu sorudan oluşan form
kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme tekniği kullanılmıştır.
Araştırma bulguları, Xerte yazılımının, içerik geliştirme deneyimi kapsamında, öğretmen
adayları tarafından genel olarak kullanışlı bulunduğu ancak bazı sorunlar yaşandığını
52
göstermiştir. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulguların katılımcılarla paylaşılmasının
önemli olduğu ve alana katkı sağlaması beklenmektedir.
New technologies are changing our habits of developing and presenting digital
learning materials. Among these technologies, e-learning authoring tools offer an easy
environment where even those who do not know programming can prepare e-learning
course contents. In this context, it is clear that these tools should now be in everyone's
learning material development toolkit. However, choosing the right e-learning authoring
software for your institution can be a daunting process, as there are so many types of
software on the market. This will depend on a number of factors, primarily your budget,
technical expertise, how complex you want your learning experience to be, the volume and
size of e-learning content you need to produce. Before taking the first step at this point,
it's important to identify an authoring language that fits your criteria and learning goals.
Authoring tools are often used to develop multimedia course contents and applications.
However, the main purpose of using such software is to develop instructional content.
Authoring tools or software significantly facilitate the development of interactive lessons
or learning objects that can be presented in hypermedia or multimedia form by integrating
and associating objects such as text, images, animation, and video. Because they are so
easy to use, users with a basic level of computer literacy are expected to use any
educational authoring tool. In general, each authoring tool has a graphical interface that
allows it to design the interface of the e-learning material and design the content. In
addition, it is possible to develop more advanced learning materials using a programming
language or scripting language that is integrated into many authoring tools. In general,
the goal of all authoring tools is to include these features. One such tool is Xerte Online
Toolkits software, simply called Xerte (pronounced Zertee), an interactive content creation
tool for creating web-based learning objects without the need for programming skills. Xerte
is open source software developed by a team at the University of Nottingham to quickly
and easily create interactive, multimedia-rich learning content. It is possible to create a
SCORM compliant package using Xerte. SCORM (Sharable Content Object Reference
Model) is a collection of standards and specifications for web-based learning. Having
support for the SCORM package of an authoring tool is a significant advantage. The reason
for this is that since the prepared learning material has a standard structure, it can be
published on MOODLE and many similar Learning Management Systems (LMS). The
contents developed in Xerte software, as well as the SCORM package, can be published
directly online or saved to the computer as a compressed package for use in offline
environments. Using Xerte, a software that makes content development very easy, allows
teachers to design their online courses themselves and helps them overcome the e-content
gap, especially during the Covid-19 pandemic. In this context, the aim of this study is to
provide students with the experience of developing an e-learning content preparation
project with Xerte in the Multimedia Design and Production course and to determine their
opinions about the software used. Qualitative research design was used in this study to
determine the opinions of prospective teachers about Xerte software. The research was
conducted with 14 pre-service teachers who attended the Multimedia Design and
Production course. Easily accessible sampling method was used to determine the study
group. In the research, a form consisting of an open-ended question developed by the
researcher was used as a data collection tool. Descriptive analysis techniques were used
to analyze the data.