Okul Öncesi Öğretmenlerin Sığınmacı Çocukları Tanıma ve Değerlendirme Sürecindeki Uygulamalarının ve Görüşlerinin İncelenmesi


Özoruç N., Günay Bilaloğlu R.

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.21, sa.2, ss.532-547, 2025 (TRDizin)

Özet

Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin sığınmacı çocukları tanıma ve değerlendirme sürecindeki uygulamaları ile sürece ilişkin deneyimlerinin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcıları sınıfında sığınmacı çocuk olan 10 okul öncesi öğretmeninden oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada katılımcı öğretmenlerin sığınmacı çocukları tanıma ve değerlendirme amacıyla çoğunlukla informal değerlendirme tekniklerinden yararlandıkları sonucuna ulaşılmış ve bu durumda sığınmacı çocukların Türkçe bilmemesinin de etkili olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin çoğunlukla gelişim gözlem formunu kullandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin sığınmacı çocukları tanıma ve değerlendirme sürecine ebeveynleri dahil ettikleri, bununla birlikte hem çocuklarla hem de ebeveynlerle dil engeline bağlı yaşadıkları iletişim problemleri nedeniyle çocukları tanıma ve değerlendirmede yetersiz kaldıkları ortaya konmuştur. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda okul öncesi öğretmenlerine değerlendirme yöntem ve teknikleri ile öğretmen kimliği ve öğretmen yeterlikleri konusunda eğitim verilmesi önerilebilir. Ayrıca değerlendirme sürecine ailelerin katılmasının önemi ve sığınmacı çocukların ailelerini değerlendirme sürecine dahil etmeye yönelik yararlanılabilecek stratejiler hakkında öğretmen eğitimleri önemli görülmektedir.