International Journal of Education Technology and Scientific Researches, cilt.5, sa.13, ss.1881-1932, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, eğitim fakültesinin 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören öğrencilerin değerler ve değer
eğitimi konusundaki görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada temel araştırma
tasarımı olarak tarama modeli kullanılmıştır. Katılımcıları belirlemek için ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Çalışma grubu olarak, iki ayrı devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinin Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği, Okulöncesi Öğretmenliği, Fen Bilimleri Öğretmenliği ve Türkçe
Öğretmenliği bölümlerinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören toplamda 472 öğretmen adayı
araştırmaya dâhil edilmiştir. Verilerin toplanması amacıyla öğretmen adaylarına araştırmacılar
tarafından hazırlanan “Değer Eğitimi Yazılı Görüş Formu” uygulanmıştır. Formda cinsiyet, bölüm ve
değer eğitimine ilişkin ders alıp/almama değişkenlerine ilişkin kişisel bilgilere yönelik soruların yanı
sıra, öğretmen adaylarının hangi değerleri daha çok önemsediği, değerlerin nasıl öğretilmesi ve
değerlendirilmesi ilgili görüşlerini belirlemeye yönelik açık uçlu sorular yer almıştır. Formun
geliştirilmesi sürecinde, araştırmacılar tarafından hazırlanan soruların uzman görüşlerine
sunulması ve dönütlere göre gerekli düzeltmelerin yapılması sağlanmıştır. Elde edilen taslak yazılı
görüş formu, deneme amacıyla yeterli sayıda öğretmen adayına uygulanarak anlaşılabilirliği
sınanmıştır. Bu uygulama sonrasında form, gerekli düzenlemeler sonucunda asıl uygulama için
hazır hale getirilmiştir. Form aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek
öğretmen adaylarının değerler eğitimi ile ilgili görüşlerine yönelik bulgular tablolar halinde
gösterilerek bulgular, literatür desteği ile yorumlanarak tartışılmıştır. Karşılaştırma içeren bu
araştırma, Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerine öğrenim görmüş olan farklı branşlara sahip olacak
öğretmen adaylarının değerlerle/değer eğitimiyle ilgili görüşlerindeki olası benzerlik ve farklılıkları
ortaya çıkarmıştır.
This study aims to put forward students’ opinions about value education and values the students
who were in the 3rd and 4th grade of education faculty. Survey model was used as the main research
design in the study. A criterion sampling method was used to determine the participants. As the
study group, a total of 472 pre-service teachers who were studying at 3rd and 4th grade in the Faculty
of Education Social Studies Education, Primary Education, Pre-school Education, Science Education
and Turkish Language Teaching departments from two different state universities were included
in the survey. "Value Education Written Opinion Form" prepared by the researchers was applied
to pre-service teachers in order to collect the data. In addition to the personal information
questions about the variables of gender, department and value education, there were open-ended
questions to determine their views about what values were considered more important by the preservice teachers, how to teach and evaluate values. In the process of developing the form, the
questions prepared by the researchers were presented to the experts' opinions and necessary
corrections were made according to the feedback. The intelligibility of the resulting draft form was
tested by applying to a sufficient number of pre-service teachers for trial. After this application,
the form was made ready for the actual application as a result of the necessary arrangements. The
data obtained through the form was analyzed by means of content analysis method and presented
in the form of tables; findings were discussed with the support of the literature. This comparative
study has revealed possible similarities and differences on views of the pre-service teachers with
different branches who have studied in different departments of the Faculty of Education.