2011 yılında başlayan Suriye iç savaşının başlaması ile 3,8 milyon Suriyeli Türkiye’ye geçiş yapmıştır. Bu popülasyonun 1.7 milyonunu on sekiz yaş altı, yaklaşık 500 binini ise beş yaş altı çocuklar oluşturmaktadır. Beş yaş ve altı mülteci nüfusun ne kadarının özel gereksinimli olduğu ise bilinmemektedir. Hem özel gereksinimlilik hem de mülteci olmak ayrı ayrı bir sosyal sorun olmaktadır. Bu iki durumdan birini bile yaşamak çocukların tüm gelişimlerini olumsuz etkilemektedir. Bu araştırma, özel gereksinimli mülteci çocukların sınıf içi durumlarına ilişkin okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak belirlenmiştir. Bu çalışmada kullanılan ölçütler şunlardır i) hem engel hem de mülteci özelliğinin bir arada bulunması ii) engelli mülteci çocuklarının okul öncesi eğitime devam etmesi şeklindedir. Araştırmaya sınıfında hem özel gereksinimli hem de mülteci çocuk bulunan 3 okul öncesi öğretmeni dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. İlk analiz sonuçlarına göre öğretmenlerin özel gereksinimli mülteci çocukların hem dil hem özel gereksinim durumuyla ilgili sorunlar yaşadıklarını, bu durumu iki kat daha zor olarak ifade ettikleri, çocukların yalnız kalma, kendini ifade edememe ve akranlarla anlaşmazlık gibi problemlerle karşılaştıklarını ifade etmişlerdir.
With the outbreak of the civil war in Syria in 2011, a large number of refugees have gone to Turkey. It is unknown how many of the population aged 5 and under have special needs as the majority of them are children under the age of 18. Being both a child with special needs and a refugee is a separate social problem. Experiencing even one of the situations negatively affects the whole development of children.This study aims to examine the views of preschool teachers on the class situations of refugee children with special needs. In the research where the phenomenology design was used, the study group was determined using criterion sampling. The criteria are as follows: i) the coexistence of both having special needs and refugee characteristics, ii) continuing preschool education, iii) have the Guidance and Research Center- RAM report. One preschool teacher, working with these students, and two preschool teachers who had previously worked were included in the study. The analysis of the data obtained through demographic information and semi-structured interview form was carried out by content analysis. According to analysis, teachers stated these children had problems with both language and special needs, and this increased the difficulties, and also stated that the children faced problems such as loneliness, inability to express themselves and disagreement with peers.