TEKNOLOJİNİN SUNDUĞU UMUT VE UMUTSUZLUK İKİLEMİNDE HAYAO MİYAZAKİ FİLMLERİNE GENEL BİR BAKIŞ


Creative Commons License

Gayret T.

Lacivert Öykü ve Şiir Dergisi, cilt.12, sa.71, ss.30-65, 2016 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 71
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Lacivert Öykü ve Şiir Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus
  • Sayfa Sayıları: ss.30-65
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

durulan, konuşulan, yazılan kavramlardan biri olmuştur. Hepimiz insan olarak kendimizi

çaresiz hissettiğimiz dönemler yaşarız. Umut bu dönemlerde bize yeniden başlama, hayatı

yeniden anlam bularak devam ettirme için yol açar. Umut konusunda çok sayıda filozof ve

araştırmacı tarih boyunca bazı tespitlerde bulunmuştur. Umudu tanımlarken ortaya çıkan fikir;

gelecekte iyi şeylerin olmasına inanma duygusu ya da düşüncesi olarak özetlenebilir. Filozof

Gabriel Marcel, umudun insanın varoluş duygusunu oluşturduğundan bahsederken kişinin

yabancılaşmasını ve kendini gerçekleştirme amacına yönelik kararlılığına da yol açtığını

vurgulamıştır. Kant ve Hume gibi filozoflar ise umudu aslında insanın varoluşundan süregelen

bir duygu olarak ele almışlardır. Umudumuzu yüksek tutmak çocukluk yaşantılarımız ile

doğrudan ilintilidir. Geçmişimizde işlerin yolunda gitmiş olması ya da olmaması geleceğe dair

besleyeceğimiz umudumuzu da pozitif ya da negatif anlamda etkileyecektir. Yine de hayatta

var olmamızın tek yolu umudumuzu canlı tutmaktan geçer. Hayao Miyazaki de umudun insan

yaşamının temel unsuru olduğunun farkına varmış olacak ki filmlerinde umudu tasarladığı ve

yerleştirdiği farklı animasyon karakterlerinin kişiliklerine bölmüştür.