Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile Yeni Otobüs Tasarımında Koltuk Modeli Seçimi


Creative Commons License

ÖZMEN M., ANTMEN Z. F.

Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi dergisi, cilt.39, sa.2, ss.375-384, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dünyada bireyleri bir yerden diğer bir yere taşıyan karayolu taşımacılığı ülkelerin ekonomisinin gelişmesi anlamında üzerinde durulması gereken önemli bir araştırma konusudur. Günümüzde her alanda olduğu gibi rekabet taşımacılık sektöründe de kendini göstermektedir. Otobüs üreticisi firmalar bu rekabet koşullarından dolayı tasarım ve model değişikliği çalışmalarında pek çok kriteri göz önünde bulundurmak zorundadır. Özellikle pek çok kriterin olduğu problemlerin çözümünde Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) yöntemlerinden yararlanılmaktadır. Bu çalışmada otomotiv sektöründe üretim faaliyetinde bulunan yerli bir firmada, yeni bir otobüs tasarımında Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) yöntemlerinden faydalanılarak ideal yolcu koltuk modeli seçimi sağlanmıştır.
Road transportation which carries people from a place to another place in the World, is an important research subject that should be emphasized in terms of the development of the economy of countries. Under the current global conditions, competition shows its importance in the transportation industry as in every industry. Because of these competition conditions, bus manufacturers have to consider about many criteria in their design and facelift projects. In order to solve the problems which there are multi-criteria, Multi Criteria Making Methods Approach, as in this study, are using. In this study, seat model selection was provided by using Analytic Hierarchy Process (AHP) and Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS), considering all criteria in a new bus design project which have been worked from a bus manufacturer which is working in domestic automotive industry in Turkey.