YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE TÜRK SOYADLARINININ KÜLTÜREL VE DİLBİLİMSEL YÖNÜ


Creative Commons License

Tum G.

Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.146-166, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Adbilim, çeşitli kültürlerarası araştırmaların odağı olmasınarağmen henüz tam olarak keşfedilmemiş yönleriyle dikkatçekmektedir. Bu araştırmanın amacı, tüm kültürlerin ortak parçasıolan kişi adbiliminin bir unsuru, soyadlarının Türkçedekibiçimbirimsel ve kültürel yansımalarına ışık tutmak ve yabancıöğrencilerin dil öğrenme sürecinde soyadlarıyla ilgili görüşlerinibelirlemektir. Araştırma, Türk nüfusunu temsil eden üç ad ve soyadılistesini (N. 12580) içeren derlemi, dilsel ve kültürel çeşitlilikaçısından araştırmak için yapılmıştır. Soyadının çeşitliliğini ortayakoyan derlem, kavramsal ve dilbilimsel açıdan sınıflandırılmıştır.Bulgular, Türk soyadlarının çok yönlü bilişsel çeşitliliği yansıttığınıortaya koymaktadır. Çalışma, Türkçe öğrenen yabancı dilöğrencilerinin dikkatlerinin Türk soyadlarında somutlaşananlambirimlere ve kültürel ipuçlarına yönlendirildiğinde yararlıolabileceği konusuna dikkat çekmektedir. Sonuçlar, yabancıöğrencilerin, sondan eklemeli bir dil olan Türkçenin bu zenginliğindenetkilendiğini ve öğrenimi kolaylaştırdığını göstermektedir.
Onomastics is the focus of several studies that are considered as unearthed, yet. This paper aims to shed light into the cultural and morphological units in Turkish surnames, which are the most common parts in all cultures and determine the views of foreign learners of Turkish during their learning process. The study is conducted by classifying of three corpora (n=10.369) that reflect Turkish inhabitants and give cultural and linguistic details in-depth. Corpora bringing out cultural and linguistic diversity are classified in twofold: conceptual and linguistic aspects. This paper’s findings reveal that Turkish surnames denote multifold cognitive diversity. The study draws attention to the point that when foreign learners of Turkish are guided towards surnames embodying contextual and linguistic elements, they could get benefit during learning Turkish. Results reveal that foreign learners are impressed by the richness of this diversity and grasp insights in their learning process.