Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences Y, cilt.42, sa.1, ss.295-315, 2022 (Hakemli Dergi)
Bilişsel davranışçı terapi (BDT) psikoterapide kullanılan en yaygın
yaklaşımlardan biridir. Davranışçılığın bulguları klinik uygulamalarda öğrenme
ilkelerine evrilmiş, bilişsel kuramlarla oldukça etkili hale gelmiştir. BDT sorun
çözme ve eylem yönelimli bir psikoterapötik müdahaledir. BDT, çeşitli bilişsel,
davranışsal ve duygu odaklı teknikleri birleştiren bir müdahale ailesini ifade
etmektedir. BDT’nin duygu, düşünce ve davranışlar üzerinde olumlu etkisi
gösterilmiştir fakat bilgi verici eğitimlerin duygu, düşünce ve davranışlar
üzerindeki etkisi farklılık göstermektedir. Bu çalışma BDT yaklaşımı, teknikleri
ve kavramları hakkında bilgi sahibi olmanın duygu, düşünce ve tutumlar
üzerinde etki oluşturup oluşturmayacağını saptamak amacıyla planlanmıştır. Bu
çalışmada kapsamında çevrimiçi bilişsel davranışçı terapi dersinin psikoloji tezli
yüksek lisans programında öğrenimine devam etmekte olan psikologlar ve
psikolojik danışmanların fonksiyonel olmayan tutumları, olumsuz otomatik
düşünceleri ve bilişsel duygu düzenlemeleri üzerindeki etkileri kontrol grubuyla
karşılaştırmalı olarak ön test, son test ve izleme testleriyle ölçülmüştür.
Araştırma bulguları, çevrimiçi BDT dersinin fonksiyonel olmayan tutumlar ve
olumsuz otomatik düşünceler üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı
yönündedir. Bilişsel duygu düzenleme ise h