THE EFFECT of the ONLINE COGNITIVE BEHAVIORAL THERAPY COURSE on PSYCHOLOGISTS and PSYCHOLOGICAL COUNSELORS WHO ARE MASTER STUDENTS


Creative Commons License

Bilim P., Bilgin M.

Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences Y, cilt.42, sa.1, ss.295-315, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bilişsel davranışçı terapi (BDT) psikoterapide kullanılan en yaygın yaklaşımlardan biridir. Davranışçılığın bulguları klinik uygulamalarda öğrenme ilkelerine evrilmiş, bilişsel kuramlarla oldukça etkili hale gelmiştir. BDT sorun çözme ve eylem yönelimli bir psikoterapötik müdahaledir. BDT, çeşitli bilişsel, davranışsal ve duygu odaklı teknikleri birleştiren bir müdahale ailesini ifade etmektedir. BDT’nin duygu, düşünce ve davranışlar üzerinde olumlu etkisi gösterilmiştir fakat bilgi verici eğitimlerin duygu, düşünce ve davranışlar üzerindeki etkisi farklılık göstermektedir. Bu çalışma BDT yaklaşımı, teknikleri ve kavramları hakkında bilgi sahibi olmanın duygu, düşünce ve tutumlar üzerinde etki oluşturup oluşturmayacağını saptamak amacıyla planlanmıştır. Bu çalışmada kapsamında çevrimiçi bilişsel davranışçı terapi dersinin psikoloji tezli yüksek lisans programında öğrenimine devam etmekte olan psikologlar ve psikolojik danışmanların fonksiyonel olmayan tutumları, olumsuz otomatik düşünceleri ve bilişsel duygu düzenlemeleri üzerindeki etkileri kontrol grubuyla karşılaştırmalı olarak ön test, son test ve izleme testleriyle ölçülmüştür. Araştırma bulguları, çevrimiçi BDT dersinin fonksiyonel olmayan tutumlar ve olumsuz otomatik düşünceler üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı yönündedir. Bilişsel duygu düzenleme ise h