BİR AMORTİSÖR ÇATALININ SONLU ELEMANLAR METODU İLE ANALİZİ VE SONUÇLARIN ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK YÖNTEMİ İLE GÖRSELLEŞTİRİLMESİ


Doğrusöz H., Sarıgeçili M. İ.

2. INTERNATIONAL MEDITERRANEAN SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, Girne, Kıbrıs (Kktc), 30 - 31 Temmuz 2022, ss.582-594

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Girne
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.582-594
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu makalede, sonlu elemanlar analizi (FEA) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisi integrasyonu, bir amortisör çatalının simulasyon sonuçlarının gerçek obje üzerine görselleştirimlesi amacıyla gerçekleştirimliştir. Amortisör çatalı, amortisörleri alt süspansiyon koluna bağlayan bir aracın süspansiyon sisteminin temel bir unsurudur. Bu nedenle amortisör çatalının güvenilirliği ve dayanıklılığı, aracın güvenliğinde ve amortisörün performansında önemli bir rol oynar. Bir aracın ön amortisör ünitesinin çatalı, süspansiyon yayı, alt burç ve üst montajdan gelen yan yükler ile alt burcun X yönünde 2 mm yanlış hizalanması dikkate alınarak analizler yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçları, amortisör çatalı tasarımı ile basınç borusuna iletilen ve borunun bükülmesine neden olan kuvvetler arasındaki bağlantıyı göstermektedir. Bu nedenle, burkulmaya neden olan kuvvetleri azaltmak için boyunduruk malzemesinin geometri değişikliği ile yeniden dağılımı yapılmış ve yeni bir basınçlı borusu malzemesi önerisi değerlendirilmiştir. Elde edilen simülasyon sonuçlarını üretim hattındaki nesne üzerinde görsel gerçeklik yöntemi ile bir mobil cihaz kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonunda tasarım mühendislerine simülasyon sonuçlarına ve tasarım yöntemlerine farklı bir bakış açısı verilmiştir.

In this article, integration of finite element analysis (FEA) results of a shock absorber yoke visualized using augmented reality (AR) to provide a real world overlay of the results. Shock absorber yoke is an essential element of a vehicle’s suspension system which connects the dampers to the lower control arm. Therefore, the reliability of the yoke plays a crucial role in vehicle’s safety and performance of the damper. Analysis were carried out for a vehicle’s front shock absorber unit’s yoke considering the side loads from suspension spring, lower bushing and top mount as well as 2mm misallignment of lower bushing in X direction. The FEA results show the connection between the yoke design and the forces which are conveyed to the pressure tube that results in buckling of the tube. Therefore, the re-distribution of the yoke material with change of geometry in order to reduce the forces that result in buckling and a proposal of the new pressure tube material was considered via additional FEA analysis. The ability to view the simulation results on a real world object that is in production line was presented using a mobile device. At the end of this study, design engineers were given a different perspective on simulation results and design methods.