İdealkent, cilt.13, sa.35, ss.66-96, 2022 (Hakemli Dergi)
Anadolu, yıllar boyunca farklı dinlere ve kültürlere ev sahipliği yapmıştır. Türklerin yanı sıra
Rum, Ermeni gibi milletler yüzyıllar boyunca bu coğrafyada bir arada yaşamıştır. Bu milletler
yaşadıkları bölgelere kendi kültürlerini yansıtmış ve kent kimliğinin oluşmasında etkili
olmuştur. Kendilerine verilen haklar doğrultusunda başta eğitim yapısı olmak üzere çok sayıda
mimari eser inşa etmiştir. Bu çalışmada, Niğde kentinde Rumlar tarafından yapılan döneminin
mimari anlayışını gösteren okullar incelenmiştir. Bu çalışmanın amacı, okulların belgelenmesi,
içerisinde bulundukları durumun tespit edilmesi, korunmaları konusunda alınabilecek
tedbirlerin belirtilmesi ve yeni işlev önerileri getirilerek okulların potansiyelinin ortaya
konulmasıdır. Çalışma kapsamında Uluağaç Rum Okulu, Sasima (Hasaköy) Rum Okulu,
Prodromos Rum Okulu (Dumlupınar İlkokulu) ve Ballı Rum Okulu yapıları incelenmiş ve
yapısal ve mimari özellikleri değerlendirilmiştir. Günümüzde Prodromos Rum Okulu
(Dumlupınar İlkokulu) mesleki kurs merkezine dönüştürülmek üzere tadilat aşamasındadır.
Diğer üç okul; kullanıcının olmaması sonucu işlevsiz kalma, elverişsiz doğa şartlarına maruz
kalma ve yapıların günümüz ihtiyaçlarını karşılamaması gibi koruma sorunları ile karşı
karşıyadır. Bu sebeple somut koruma önerisi olarak bu üç yapı için, mevcut durumları,
bulundukları çevre ve ihtiyaçlar analiz edilerek yeniden işlev önerileri getirilmiştir.
Anatolia has hosted different religions and cultures over the years. In addition to Turks, nations
such as Greeks and Armenians have lived together in this geography for centuries. These
nations reflected their own cultures to the regions they lived in. These nations have built a large
number of architectural works, especially the educational structure. In this study, the schools
built by the Greeks in Niğde were examined. The aim of this study is to document the schools
and to determine the current situation. In addition, it is to specify the measures that can be
taken for their protection and to propose new functions. Within the scope of the study, the
structures of Uluağaç Greek School, Sasima Greek School, Prodromos Greek School and Ballı
Greek School were examined. Architectural features were evaluated. Today, Prodromos Greek
School is under renovation to be converted into a vocational course center. The other three
schools; It is faced with protection problems such as being dysfunctional as a result of the
absence of the user and exposure to unfavorable natural conditions. For this reason, re-function
suggestions were made for these three buildings as a conservation proposal.