Toplumsal Cinsiyet ve Türkiye'de Kadın Maden Mühendisi Olmak


Creative Commons License

Kara T. D., Kara M.

Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.24, sa.2, ss.324-352, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 24 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2022
  • Doi Numarası: 10.54838/bilgisosyal.1158740
  • Dergi Adı: Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, Index Islamicus, Index Copernicus, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.324-352
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Dünya’da ve Türkiye’de halen erkek egemen bir alan olarak kabul edilen maden mühendisliği mesleğine kadın mühendislerin perspektifinden bakarak mesleğin toplumsal cinsiyet eşitliği yönünden irdelenmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma, Türkiye’de maden mühendisliği eğitimi almış ve hali hazırda mesleğini icra eden kadın maden mühendislerinin, mesleklerini icra ederken cinsiyetçi rollere dayalı olarak karşılaştıkları sorunları tespit etmeyi ve çözüm önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, 103 katılımcının görüşlerine dayalı olarak bir saha çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcılara iki kısımdan oluşan bir dijital anket dağıtılmıştır. Anketin ilk kısmında demografik bilgiler, ikinci kısmında ise kadın mühendislerin mesleklerini toplumsal cinsiyete dayalı olarak değerlendirmelerine ilişkin sorular sorulmuştur. Çalışmadan elde edilen veriler değerlendirilerek ve yorumlanarak çözüm önerileri sunulmuştur

The examination of the mining engineering profession from the perspective of female engineers and the investigation of the profession in terms of gender equality constitute the main scope of this study. This study also aims to identify and offer solutions to the problems based on sexist roles faced by female mining engineers in Turkey who have studied mining engineering and are currently practising their profession. In this context, a field study was conducted based on the views of 103 participants. In the study, a digital questionnaire consisting of two parts was distributed to the participants. In the first part of the questionnaire, demographic information was asked, and in the second part, questions about the gender-based evaluation of female engineers' professions were asked. Solution suggestions were presented by evaluating and interpreting the data obtained from the study.