Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.24, no.2, pp.324-352, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The examination of the mining engineering profession from the perspective of female engineers and
the investigation of the profession in terms of gender
equality constitute the main scope of this study. This
study also aims to identify and offer solutions to the
problems based on sexist roles faced by female mining engineers in Turkey who have studied mining
engineering and are currently practising their profession. In this context, a field study was conducted
based on the views of 103 participants. In the study,
a digital questionnaire consisting of two parts was
distributed to the participants. In the first part of the
questionnaire, demographic information was asked,
and in the second part, questions about the gender-based evaluation of female engineers' professions
were asked. Solution suggestions were presented by
evaluating and interpreting the data obtained from
the study.
Bu çalışmada, Dünya’da ve Türkiye’de halen erkek
egemen bir alan olarak kabul edilen maden mühendisliği mesleğine kadın mühendislerin perspektifinden bakarak mesleğin toplumsal cinsiyet eşitliği yönünden irdelenmesi hedeflenmiştir. Bu çalışma, Türkiye’de maden mühendisliği eğitimi almış ve hali hazırda mesleğini icra eden kadın maden mühendislerinin, mesleklerini icra ederken cinsiyetçi rollere dayalı olarak karşılaştıkları sorunları tespit etmeyi ve çözüm önerileri
sunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, 103 katılımcının görüşlerine dayalı olarak bir saha çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada katılımcılara iki kısımdan oluşan bir dijital anket dağıtılmıştır. Anketin ilk kısmında
demografik bilgiler, ikinci kısmında ise kadın mühendislerin mesleklerini toplumsal cinsiyete dayalı olarak
değerlendirmelerine ilişkin sorular sorulmuştur. Çalışmadan elde edilen veriler değerlendirilerek ve yorumlanarak çözüm önerileri sunulmuştur