1. INTERNATIONAL & 3. NATIONAL ÇUKUROVA WOMEN'S STUDIES CONGRESS, Adana, Türkiye, 20 - 21 Kasım 2024
Bu çalışma, 20. yüzyılın başlarında tipografi dünyasında .ncü bir kadın olarak öne çıkan
tipograf, yazar ve matbuat tarihçisi Beatrice Warde’ın yaşamını, mesleki ve toplumsal
katkılarını feminist bir perspektiften incelemektedir. Warde, Monotype Corporation’da
çalışırken, erkek egemen bir meslek alanında kadın olarak başarılı olmanın zorluklarını kararlı
bir şekilde aşmış ve tipografinin işlevselliğini vurgulayan yenilikçi fikirler geliştirmiştir.
1930’lu yıllarda, İngiliz Tipograflar Loncası .nünde yaptığı ve "The Crystal Goblet" (Kristal
Kadeh) başlıklı konuşması, tipografinin g.rünmezliği ve metnin ön planda tutulması
gerekliliği üzerine cesur bir duruş olarak nitelendirilmektedir. Bu konuşma, sadece mesleki
bir başarı olarak değil, aynı zamanda toplumsal cinsiyet normlarına ve bu meslek alanında
neredeyse hiç duyulmayan kadın sesinin duyulması adına bir baş kaldırı niteliği taşıyan
feminist bir duruş olarak da değerlendirilmektedir.
Çalışmanın ilk b.lümünde Warde’ın yaşamı, çalışmaları, New York’tan Londra’ya taşınması
ve meslek hayatında önemli bir yere sahip olan Monotype Corporation’da gerçekleştirdiği
çalışmaları incelemektedir. İkinci b.lümde Warde’ın İngiliz Tipograflar Loncasında
gerçekleştirdiği "The Crystal Goblet" (Kristal Kadeh) başlıklı tarihi konuşması ve o dönemki
yankılarına yer verilmiştir. ..üncü b.lümde ise erkek egemen bir sektörde Beatrice Warde’ın
yeri ve tipografi alanına katkıları bulunan diğer kadınlara yer verilmiştir.
Çalışma, 20. Yüzyıl başlarında kadınların entelektüel ve profesyonel alanlarda karşılaştıkları
zorluklar ve bu zorlukları aşmak için verdikleri mücadeleler kapsamında Beatrice Warde’ın
.ncü bir kadın figürü olarak önemini vurgulayarak, akademik literatüre katkı sağlamayı
amaçlamaktadır.
This study employs a feminist lens to examine the life, professional, and social contributions
of Beatrice Warde, a typographer, writer, and print historian who emerged as a pioneering
woman in the field of typography in the early 20th century. While employed at the Monotype
Corporation, Warde demonstrated resilience in overcoming the obstacles associated with
being a woman in a male-dominated profession. She also exhibited a capacity for innovation,
developing concepts that emphasised the functional aspects of typography. In the 1930s, her
speech before the British Guild of Typographers, entitled 'The Crystal Goblet', has been
characterised as a bold stance on the invisibility of typography and the need to prioritise text.
This speech is evaluated not only in terms of its professional achievements, but also in terms
of its feminist stance, which can be seen as a rebellion against gender norms and the almost
unheard female voice in this professional field.
The initial section of the study analyses Warde's life, his work, his relocation from New York
to London and his role at the Monotype Corporation, which constituted a significant aspect of
his professional career. The second part of the study includes an analysis of Warde's historical
speech, titled 'The Crystal Goblet', delivered at the British Typographers Guild and its
repercussions at the time. The third part of the study analyses the role of Beatrice Warde in a
male-dominated sector and the contributions of other women to the field of typography.