TİPOGRAFİ DÜNYASINDA ÖNCÜ BİR KADIN: BEATRICE WARDE / A PIONEER WOMAN IN THE WORLD OF TYPOGRAPHY: BEATRICE WARDE


Kızgındemir M. C.

1. INTERNATIONAL & 3. NATIONAL ÇUKUROVA WOMEN'S STUDIES CONGRESS, Adana, Türkiye, 20 - 21 Kasım 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, 20. yüzyılın başlarında tipografi dünyasında .ncü bir kadın olarak öne çıkan

tipograf, yazar ve matbuat tarihçisi Beatrice Warde’ın yaşamını, mesleki ve toplumsal

katkılarını feminist bir perspektiften incelemektedir. Warde, Monotype Corporation’da

çalışırken, erkek egemen bir meslek alanında kadın olarak başarılı olmanın zorluklarını kararlı

bir şekilde aşmış ve tipografinin işlevselliğini vurgulayan yenilikçi fikirler geliştirmiştir.

1930’lu yıllarda, İngiliz Tipograflar Loncası .nünde yaptığı ve "The Crystal Goblet" (Kristal

Kadeh) başlıklı konuşması, tipografinin g.rünmezliği ve metnin ön planda tutulması

gerekliliği üzerine cesur bir duruş olarak nitelendirilmektedir. Bu konuşma, sadece mesleki

bir başarı olarak değil, aynı zamanda toplumsal cinsiyet normlarına ve bu meslek alanında

neredeyse hiç duyulmayan kadın sesinin duyulması adına bir baş kaldırı niteliği taşıyan

feminist bir duruş olarak da değerlendirilmektedir.

Çalışmanın ilk b.lümünde Warde’ın yaşamı, çalışmaları, New York’tan Londra’ya taşınması

ve meslek hayatında önemli bir yere sahip olan Monotype Corporation’da gerçekleştirdiği

çalışmaları incelemektedir. İkinci b.lümde Warde’ın İngiliz Tipograflar Loncasında

gerçekleştirdiği "The Crystal Goblet" (Kristal Kadeh) başlıklı tarihi konuşması ve o dönemki

yankılarına yer verilmiştir. ..üncü b.lümde ise erkek egemen bir sektörde Beatrice Warde’ın

yeri ve tipografi alanına katkıları bulunan diğer kadınlara yer verilmiştir.

Çalışma, 20. Yüzyıl başlarında kadınların entelektüel ve profesyonel alanlarda karşılaştıkları

zorluklar ve bu zorlukları aşmak için verdikleri mücadeleler kapsamında Beatrice Warde’ın

.ncü bir kadın figürü olarak önemini vurgulayarak, akademik literatüre katkı sağlamayı

amaçlamaktadır.

This study employs a feminist lens to examine the life, professional, and social contributions

of Beatrice Warde, a typographer, writer, and print historian who emerged as a pioneering

woman in the field of typography in the early 20th century. While employed at the Monotype

Corporation, Warde demonstrated resilience in overcoming the obstacles associated with

being a woman in a male-dominated profession. She also exhibited a capacity for innovation,

developing concepts that emphasised the functional aspects of typography. In the 1930s, her

speech before the British Guild of Typographers, entitled 'The Crystal Goblet', has been

characterised as a bold stance on the invisibility of typography and the need to prioritise text.

This speech is evaluated not only in terms of its professional achievements, but also in terms

of its feminist stance, which can be seen as a rebellion against gender norms and the almost

unheard female voice in this professional field.

The initial section of the study analyses Warde's life, his work, his relocation from New York

to London and his role at the Monotype Corporation, which constituted a significant aspect of

his professional career. The second part of the study includes an analysis of Warde's historical

speech, titled 'The Crystal Goblet', delivered at the British Typographers Guild and its

repercussions at the time. The third part of the study analyses the role of Beatrice Warde in a

male-dominated sector and the contributions of other women to the field of typography.