Afyon Kocatepe Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.537-554, 2020 (Hakemli Dergi)
Bundan 30 yıl önce Brezilya'nın Porto Alegre ‘de başlayan katılımcı bütçeleme demokratik bir süreçtir ve
vatandaşlar doğrudan bir kamu bütçesinin belirli bir bölümünün tahsisine katılmaktadırlar. Katılımcı
Bütçeleme vatandaşlara yatırım teklifleri sunma ve ardından açık oylama yoluyla hangi projelerin finanse
edilmesi ve uygulanması gerektiğini seçmelerini sağlar. Uygulamada tek bir katılımcı bütçe modelinden
bahsetme olanağına sahip değiliz. Her ülkenin kendi özgün koşullarından hareketle farklı modeller
geliştirmeye çalıştıkları görülmektedir. Bu çalışmada uygulamanın ilk ortaya çıktığı Porto Alegre modeli
yanı sıra büyük ölçekli kentlerden Seul ve Paris’te katılımcı bütçeleme örnekleri analiz edilecektir. Seul,
10 milyonu aşan nüfusu ile daha çok küçük ölçekli yerlerde başarılı örneklerini gördüğümüz katılımcı bütçe
uygulamalarının büyük bir ölçekte nasıl işleyeceğini göstermesi açısından incelenmesi gereken bir kenttir.
Participatory budgeting is a democratic process which began in Porto Alegre one of the most populous
cities in Brazil 30 years ago and citizens are directly involved in the allocation for a part of a public
budget. Participatory Budgeting allows citizens to choose which projects should be financed and
implemented by submitting investment proposals by open voting. We do not have an opportunity to mention
a single participant budget model in practice. It has been seen that each country tries to develop different
models based on its own unique conditions. The Porto Alegre model which the application first emerged
as well as the participatory budgeting examples in the major cities of Seoul and Paris will be analyzed in
this study. Seoul is a city with a population exceeding 10 million should be examined in terms of how the
participatory budgeting practices would work on a large scale which we have seen many successful
examples more in smaller-scale places.