Katılımcı Kültür ve Transmedya Anlatıyı Dijital Oyun Üzerinden Tartışmak


Özarslan Z., Perdahcı B.

ARTS: Artuklu sanat ve beşeri bilimler dergisi (Online), sa.Dijitalleşme Özel Sayısı, ss.79-113, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Dijital medyada etkileimi ve katılımcı kültürü talep eden bir elence deneyimi yaratmak amacıyla kurgulanan mecralar-arası hikâye anlatımı transmedya anlatı olarak nitelendirilmektedir. Buna göre, hikâye mümkün olduu kadar çok ve farklı medya platformunda anlatılmaktadır ve hikâyeye ait bilgilerin tümünü barındıran tek bir mecra yoktur. Kasıtlı olarak bolukların bırakıldıı ve bu eksiklikleri tamamlamaya çalıan hayranların katılımı ile genileyen transmedya hikâye evreninde, çevrimiçi ve çevrimdıı dünya veya kurgusal dünya ile gerçek dünya birbirinin içine geçmektedir. Bu çalımada, Valorant adlı dijital oyun için hayranların ürettii görsel ve yazılı içerikler, “yakınsama”, “katılımcı kültür” ve “kolektif zeka” kavramlarıyla ilikili olarak ve transmedyanın yedi ilkesine göre durum çalıması metodolojisi kullanılarak analiz edilmektedir. Bulgulara göre yakınsama, kolektif zeka ve katılımcı kültür sayesinde ortaya konan hayran performansı, transmedyanın yayılabilirlik, derine inebilirlik, çeitlendirilebilirlik, dünya ina etme ve performans ilkeleri ile örtümektedir. Sonuç olarak, kolektif zeka ve katılımcı kültür, hayranların transmedya hikâye evrenine kültürel ve sanatsal içerik üretimleriyle katkıda bulunmasını salamaktadır. 

Telling a story across multiple platforms to create an entertainment experience demanding interaction and participatory culture is defined as transmedia narrative. In the story universe, there are gaps which are deliberately left and are extended with the participation of fans who try to fill in. Therefore, the online and offline world or the fictional world and real-world intertwine in transmedia narratives. In this study, the visual and written content generated by the fans of the digital game Valorant are examined through case study methodology in relation with the concepts of “participatory culture”, “convergence” and “collective intelligence” and the seven principles of transmedia. According to the findings, fan performance realized by participatory culture, convergence and collective intelligence, overlaps with those principles; spreadability, drillability, multiplicity, worldbuilding, and performance. Consequently, collective intelligence and participatory culture enable fans to contribute to the transmedia story universe through cultural and artistic content production.