SİNYALİZE KAVŞAKLARDA FARKLI AĞIR ARAÇ ORANLARININ ÇEVRESEL ETKİLERE YANSIMASI: SİMÜLASYON TABANLI BİR DEĞERLENDİRME


Creative Commons License

Yıldırım C., Çalışkanelli S. P.

EGE 13TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON APPLIED SCIENCES, İzmir, Türkiye, 13 - 15 Haziran 2025, ss.367-378, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.367-378
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, sinyalize kavşaklarda trafik akımı içerisinde farklı oranlarda yer alan ağır araçların çevresel etkilerini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında, İzmir ili Karabağlar ilçesinde yer alan Yeşillik Kavşağı çalışma alanı olarak belirlenmiştir. Yapılan analizlerde önce video kamera kayıtları incelenerek kavşaktaki mevcut trafik hacmi ve ağır araç oranları belirlenmiştir. Sonrasında mikroskobik trafik simülasyon programı olan SUMO (Simulation of Urban Mobility) kullanılarak kavşağın benzetim modeli oluşturulmuştur. Model üzerinde dört farklı senaryo oluşturulmuş ve bu koşullara bağılı olarak çevresel etki değerleri incelenmiştir. Oluşturulan senaryolar; yalnızca otomobillerden oluşan baz senaryo, mevcut durumu temsil eden %10 ağır araç oranı senaryosu, %20 ve %30 oranlarında ağır araç içeren senaryolar olarak sıralanabilir. Tüm senaryolarda sağa dönüş, düz geçiş ve sola dönüş hareketleri ayrı ayrı değerlendirilmiş ve bu manevraların CO₂, HC, NOx, PMx emisyonları ile yakıt tüketimi üzerindeki etkileri analiz edilmiştir. Bulgular, ağır araç oranı arttıkça tüm çevresel göstergelerde anlamlı artışlar yaşandığını göstermektedir. Özellikle sola dönüş manevralarında CO₂ ve NOx emisyonları ile yakıt tüketiminin en yüksek seviyelere ulaştığı gözlemlenmiştir. Bu sonuçlar, sinyalize kavşak tasarımı ve trafik yönetimi süreçlerinde ağır araçların çevresel etkilerinin dikkate alınmasının önemini vurgulamaktadır. Çalışma, ağır araç yönetimi konusunda çevre odaklı karar alma süreçlerine katkı sunmayı amaçlamaktadır.

This study was conducted to evaluate the environmental impacts of heavy vehicles at varying proportions within traffic flow at signalized intersections. The Yeşillik Intersection, located in the Karabağlar district of İzmir province, was selected as the study area. Initially, existing traffic volumes and heavy vehicle ratios at the intersection were determined through analyses of video camera recordings. Subsequently, a simulation model of the intersection was developed using the microscopic traffic simulation software SUMO (Simulation of Urban Mobility). Four distinct scenarios were created on this model, and environmental impact values were examined under these conditions. The scenarios include a baseline scenario with only passenger cars, a scenario representing the current situation with a 10% heavy vehicle ratio, and scenarios with heavy vehicle ratios of 20% and 30%. Right-turn, straight-through, and left-turn movements were evaluated separately across all scenarios, analyzing their effects on CO₂, HC, NOx, PMx emissions, and fuel consumption. Findings indicate that as the proportion of heavy vehicles increases, all environmental indicators significantly increase as well. Particularly for left-turn movements, CO₂ and NOx emissions, along with fuel consumption, reached their highest levels. These results underscore the importance of considering the environmental impacts of heavy vehicles in signalized intersection design and traffic management processes. The study aims to contribute to environmentally-focused decision-making processes regarding heavy vehicle management.