Kariyer Yapılandırma Kuramına Dayalı Olarak Geliştirilen Psiko- Eğitim Programının Üniversite Öğrencilerinin Geleceğe Yönelik Tutumlarına Etkisi


DOGANÜLKÜ H. A.

Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.2, ss.403-422, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışma, Kariyer İnşa Kuramı temel alınarak tasarlanan psiko-eğitim programının bireylerin geleceğe yönelik tutumları üzerindeki etkisini test etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma deney grubu 1, deney grubu 2 ve kontrol grubundan oluşan yarı deneysel desende tasarlanmış olup ön test, son test ve izleme testi uygulanmıştır. Çalışma grubu her üç grupta da 15'er kişi olmak üzere toplam 45 kişiden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Geleceğe Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada deney grubu 1 ve deney grubu 2'deki katılımcılara 6 oturumluk psikoeğitim programı uygulanmış, kontrol grubu katılımcılarına ise herhangi bir müdahale programı uygulanmamıştır. Çalışmanın analizlerinde zaman*müdahale ortak etkisini test etmek amacıyla ilişkisiz ölçümler ve zamana bağlı değişimler için tekrarlı ölçümlere olanak sağlayan "Tek Faktör Üzerinde Tekrarlanan Ölçümler İçin İki Faktörlü Varyans Analizi" tekniği kullanılmıştır. Bulgular, psikoeğitim programının bireylerin geleceğe yönelik tutumları üzerinde etkili olduğunu ve bu etkinin sekiz hafta sonrasında da devam ettiğini ortaya koymuştur.
This study aims to test the effect of the psycho-education program based on Career Construction Theory on individuals' attitudes towards the future. The study used a quasi-experimental design consisting of an experimental group 1, an experimental group 2, and a control group to which a pre-test, a post-test and a follow-up test were administered. The study group consisted of 45 individuals, 15 in each of the three groups. Data were collected through the Personal Information Form and the Attitudes Towards the Future Scale. While the participants in experimental group 1 and experimental group 2 were administered a 6- session psycho-education program, the participants in the control group were not administered any interventions. The "Two-Factor Analysis of Variance for Repeated Measures on a Single Factor" technique, which allows repeated measurements for unrelated measurements and time-dependent changes, was used to test the time*intervention common effect. The findings revealed that the psycho-education program was effective in improving individuals' attitudes towards the future, which was found to be maintained after 8 weeks as well.