Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji öz yeterlik
inançlarının, biyoloji dersine yönelik tutum ve sınıf seviyesi değişkenleri
açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Betimleme survey yöntemi ile yapılan
çalışmanın örneklemini sınıf öğretmenliği anabilim dalında 1., 2., 3. ve 4.
sınıfta kayıtlı toplam 482 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı
olarak biyoloji öz yeterlik ölçeği (Baldvin, Ebert May & Burns 1999) ve
biyoloji dersi tutum ölçeği (Arıcak & Ilgaz, 2007) kullanılmıştır. Verilerin
analizinde yüzde frekans dağılımlarından, tek yönlü Varyans analizinden, basit
doğrusal regresyon analizinden ve eta kare korelasyon katsayısı analizinden
yararlanılmıştır. Araştırmada ayrıca kullanılan ölçeklerin güvenirliğini
belirlemek amacıyla Cronbach Alfa katsayısı da hesaplanmıştır. Araştırma
sonunda, sınıf öğretmeni adaylarının biyoloji öz yeterlik inançlarının orta
düzeyde olduğu ve biyoloji dersine yönelik tutumun biyoloji öz yeterlik
inancına ilişkin toplam varyansın %20’sini açıkladığı görülmüştür. Ayrıca
araştırmada 3. Ve 4. Sınıf öğretmen adaylarının biyoloji öz-yeterlik inancı
puanlarının 1. Ve 2. Sınıf öğretmen adaylarının biyoloji öz-yeterlik inancı
puanlarından yüksek olduğu tespit edilmiştir. Eta kare korelasyon katsayısı
analizi sonunda ise, sınıf değişkeninin biyoloji öz yeterlik inancını orta
düzeyde etkilediği belirlenmiştir (µ=.132).
The purpose of this study is to evaluate the self-efficacy beliefs
toward biology of prospective elementary teachers. The study was done through
the method of survey. The research was held in the faculty of education of
primary school teaching program, 1st 2
nd 3
rd and 4th grade students – 482
students in total. As a means of data collection tool, biology self-efficacy
scale and biology course attitude scale was used in this study. One-way ANOVA,
descriptive analysis and Simple Linear Regression Analysis were chosen to
analyze data. The size of correlation coefficient effect was also calculated.
Cronbach’s alpha coefficient was calculated in order to establish
reliabilities of the instruments. Results shows that elementary teacher
candidates have biology self efficacy belief at the medium level. Attitude
towards biology course explains 20% of the total variance on self-efficacy
belief towards biology. It is also observed that self-efficacy belief towards
biology of 3rd and 4th grade students is deemed to better than self-efficacy
belief towards biology of 1st and 2nd grade students at the research of this
study. It is determined that class variable affected self-efficacy towards
biology (µ=.132) in the middle level at the end of eta-square correlation
coefficient analysis