Dijital Oyun Afişleri Ne Söyler? Göstergebilimsel Bir Analiz


Eker C.

4. Uluslararası Sanat ve Tasarım Sempozyumu, Kütahya, Türkiye, 2 - 04 Ekim 2025, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada dijital oyunlara ait tanıtım afişlerinin sahip olduğu simgesel anlatım dili ve içerik göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Dijital oyunlar bilgisayar ve internet teknolojisinin gelişimine paralel olarak gelişen ve çeşitlenen, günümüzün en önemli eğlence ortamlarından birisi haline gelmiştir. Spordan aksiyona, maceradan stratejiye ve yarıştan simülasyona kadar pek çok oyun türü, günümüz oyun piyasasını oluşturmaktadır. 21. yüzyıla kadar genellikle iki boyutlu ve detay açısından daha minimal olan oyun tasarımları, bilgisayar teknolojisinin ilerlemesiyle birlikte üç boyutlu ve çok daha fazla detaya sahip olacak şekilde tasarlanabilmeye başlanmıştır. Oyunların sahip olduğu detayların ve çok boyutluluğun artmasıyla, anlatı kurgusunun daha ayrıntılı olarak oyun dünyasında betimlenebilmesi mümkün olmuştur. Geçmişten günümüze kadarki gelişim süreci boyunca oyunlar, sahip oldukları anlatı ve hikaye bağlamında pek çok özel tasarım ürünüyle birlikte kullanıcıların beğenisine sunulmaktadır. Amblem, arayüz tasarımı ve oyunun tanıtım görselleri gibi pek çok grafik unsur oyunların anlatı ve içeriği paralelinde şekillenmektedir. Bu grafik ürünlerin dijital oyunların anlatısıyla kuracağı sağlıkli ilişkinin, oyunun tüketicilerine doğru biçimde kendisini ifade edebilmesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmada, dijital oyunların tanıtım görselleri olarak afişlerin incelenmesi ve oyunun anlatısına yönelik anlamların çözümlenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada dijital oyun afişleri evreni içerisinde günümüze kadar en çok satılan ilk 10 oyun arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle 5 adet afiş tasarımı seçilmiş ve göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. İncelemeler, “gösterge-gösteren-gösterilen” başlıkları altında gerçekleştirilerek tablolar halinde sunulmuştur. Bununla birlikte, afiş tasarımlarına yönelik daha önce gerçekleştirilmiş olan göstergebilimsel analiz temelli akademik çalışmalarla kavramsal çerçeve desteklenmiştir. Araştırma sonucunda, dijital oyunlara yönelik tasarlanan afişlerde oyunun anlatısına yönelik sembolik bir ifadenin mutlaka kullanıldığı görülmüştür. Bu durum oyunla ilk kez karşılaşılan alanlardan olan afiş tasarımının oyunun anlatısına yönelik ipuçları taşıdığını da göstermektedir. Gelecekte dijital oyunların grafik tasarım ürünlerine yönelik yapılacak daha kapsamlı bir analizin, grafik tasarım-dijital oyun eksenindeki araştırmalar açısından literatüre daha farklı katkılarda bulunabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmayla, dijital oyunlara yönelik tasarlanan afişlerle oyunun anlatısı arasında kurulacak ilişkinin öneminin örneklendirilmesi açısından literatüre katkıda bulunması beklenmektedir.

In this study, the symbolic narrative language and content of promotional posters for digital games are examined through the method of semiotic analysis. Developing and diversifying in parallel with the advancement of computer and internet technologies, digital games have become one of the most prominent entertainment media of our time. From sports to action, adventure to strategy, and racing to simulation, a wide variety of game genres now constitute the contemporary gaming market. Until the 21st century, game designs were typically two-dimensional and minimal in detail; however, with the progression of computer technology, it has become possible to design games in three dimensions and with significantly greater visual and narrative complexity. The increase in detail and dimensionality has enabled the depiction of more elaborate narrative structures within game worlds. Throughout their development over time, games have been presented to users alongside various specially designed visual elements that reflect their narratives and storylines. Numerous graphic components—such as emblems, interface designs, and promotional visuals—are shaped in accordance with the narrative and thematic content of the games. It is considered that a well-established relationship between these graphic elements and the games narrative is crucial for effectively conveying the game’s essence to its audience. This research aims to examine promotional posters of digital games and to analyze the meanings they convey in relation to the game narratives. As a qualitative study, this research employed purposive sampling to select five poster designs from among the top ten best-selling digital games to date. These posters were then analyzed using the semiotic method. Additionally, the conceptual framework is supported by previous academic studies based on semiotic analyses of poster designs. The results of the study reveal that symbolic expressions related to the game’s narrative are consistently employed in the design of promotional posters. This indicates that poster designs—which are among the first points of contact between a game and its potential audience—carry narrative cues about the game. It is suggested that more comprehensive future analyses of graphic design products in digital games may offer novel contributions to the literature on the intersection of graphic design and digital gaming. This study aims to contribute to the literature by exemplifying the significance of the relationship between promotional posters and game narratives in the context of digital games.