Amaç: Araştırma, doğuma hazırlık sınıflarında verilen eğitimin gebelerin doğum tutumu ve mutluluğa etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Materyal ve Metod: Bu çalışma yarı deneysel bir tipte yapılmıştır. Kontrol ve deney grubuna 34 kişi alınmıştır (n=68). Bulgular: 1.,2 ve 3. görüşmelerde deney ve kontrol grubundaki gebelerin OHQ'den aldıkları toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0.05). 1. ve 2. görüşmede görüşmelerde deney ve kontrol grubundaki gebelerin CAQ'den aldıkları toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0.05). 3.görüşmede deney grubundaki gebelerin CAQ'den aldıkları toplam puan ortalamasının 26.85±8.50, kontrol grubundaki gebelerin 38.14±10.18 olduğu belirlenmiş ve gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (p<0.05). Sonuç: Doğuma hazırlık sınıfına katılan primipar kadınların doğuma ilişkin olumlu tutum geliştirdiği görülmektedir.
Objective: This study aims to identify the effect of childbirth education classes on pregnant women’s childbirth attitudes and happiness. Materials and Methods: This study is a quasi-experimental research with a control group. Thirty-four participants were included in the control and the experimental groups (N = 68). Data were collected through the Personal Information Form, the Oxford Happiness Questionnaire (OHQ), and the Childbirth Attitudes Questionnaire (CAQ). Results: In the 1st, 2nd, and 3rd interviews, the difference between the total mean scores of the pregnant women's OHQ was insignificant in the experimental and control groups (p>0.05). In the 1st and 2nd interviews, the difference between the total mean scores of the pregnant women's CAQ was insignificant in the experimental and control groups (p > 0.05). In the 3rd interview, the CAQ total mean score of the pregnant women in the experimental group was found to be 26.85±8.5 while that of the control group was 38.14±10.18; the difference between the groups was found to be statistically significant (p < 0.05). Conclusion: The primipara women who participated in the childbirth class were found to have developed positive childbirth attitudes. Participation in the childbirth class was found to affect intra-group happiness. This result indicates that pregnancy is a pleasing process for women.