VEDAT NEDİM TÖR'ÜN RESİM ÖĞRETMENİ ROMANI ÜZERİNDEN SANATÇI CEMAL BİNGÖL'ÜN EĞİTİMCİ KİMLİĞİ


ÇAPAR M., ALPASLAN S.

Uluslararası Dil, Edebiyat ve Kültür Araştırmaları Dergisi, cilt.8, sa.3, ss.1004-1020, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Vedat Nedim Tör (1897-1985), iktisat, kültür ve sanat alanlarında etkin olmuş, literatüre çeşitli yazın çalışmaları kazandırmıştır. Bunlardan biri Resim Öğretmeni adlı romandır. Roman, 1930’ların sonlarında Yozgat’ta görev yapan bir resim öğretmeninin öğrencileri, öğretmen arkadaşları ve halk ile olan etkileşimini ele almaktadır. Öğrencilerine resim dersini sevdiren ve onların sanatsal anlamda gelişim göstermelerini sağlayan resim öğretmeni, kitapta belirtilmese de sanatçı ve öğretmen Cemal Bingöl (1912-1993)’dür ve roman, onun meslek yaşamından izler taşır. Araştırmanın amacı, Resim Öğretmeni romanı üzerinden Cemal Bingöl’ün eğitimci yanını ve öğrencileri ile elde ettiği başarıların arka planını incelemektir. Onun yaklaşımının temeli, öğrencilerinin kendi sanatsal potansiyellerini, yaratarak geliştirmelerine olanak sağlamaktır. Romanda, öğrencilerine inanan, onların başarılı olmaları için elinden gelen her şeyi yapan resim öğretmeni Cemal Bingöl’ün hem öğrencileri hem de toplumla ilgilenen yenilikçi bir öğretmen ve aydın olduğu görülmektedir.
Vedat Nedim Tör (1897-1985) was active in the fields of economics, culture, and art and contributed various literary works to the literature. One of these is the novel The Painting Teacher. The novel deals with the interaction of an art teacher working in Yozgat in the late 1930s with his students, fellow teachers, and the public. Although it is not mentioned in the book, the painting teacher who makes his students love painting lessons and helps them develop artistically is the artist and teacher Cemal Bingöl (1912-1993), and the novel bears traces of his professional life. The study aims to examine Cemal Bingöl's side as an educator and the background of his achievements with his students through the novel The Painting Teacher. The basis of his approach is to enable his students to develop their artistic potential by creating. In the novel, Cemal Bingöl, an art teacher who believes in his students and does everything in his power to help them succeed, is seen to be an innovative teacher and intellectual who is interested in both his students and society.