5. Sınıf Matematik Öğretim Programı ve Ders Kitabının Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri Açısından İncelenmesi: Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Örneği


Creative Commons License

Sabuncu N., Korkmaz Güler N., Tarım K.

Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi (TÜRKBİLMAT-7) Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 14 Kasım - 16 Aralık 2025, cilt.0, ss.543, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 0
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.543
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ocak 2016'da yürürlüğe giren SKH, birbirleriyle bağlantılı 17 temel hedeften oluşmaktadır (UNDP, 2016). Bu hedefler:

Yoksulluğa Son, Açlığa Son, Sağlık ve Kaliteli Yaşam, Nitelikli Eğitim, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Temiz Su ve

Sanitasyon, Erişilebilir ve Temiz Enerji, İnsana Yakışır İş ve Ekonomik Büyüme, Sanayi, Yenilikçilik ve Altyapı,

Eşitsizliklerin Azaltılması, Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar, Sorumlu Üretim ve Tüketim, İklim Eylemi, Sudaki

Yaşam, Karasal Yaşam, Barış, Adalet ve Güçlü Kurumlar, Amaçlar İçin Ortaklıklar.

Sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin öğretim programlarına entegrasyonu, son yıllarda birçok ülkede hem eğitim

politikalarının hem de akademik araştırmaların odağında yer almıştır. Jucker ve Rees (2017), Birleşik Krallık’taki

ilköğretim programlarında SKH’lerin genellikle dolaylı yollarla temsil edildiğini ve özellikle matematik derslerinde bu

temsillerin sınırlı kaldığını belirtmektedir. Benzer şekilde Türkiye bağlamında yapılan çalışmalarda da matematik

eğitiminin sürdürülebilirlik ile entegrasyonunun zayıf olduğu ortaya konmuştur. Örnek olarak, Demirtaş ve Yılmaz

(2021), fen bilimleri öğretim programında SKH’lerin %35 oranında temsil edildiğini saptamış; matematik dersine

ilişkin benzer bir içerik analizinin eksikliğini vurgulamıştır Karataş ve diğerleri (2020), matematik öğretmenlerinin

büyük çoğunluğunun SKH kavramına aşina olmadığını ve ders içeriğine entegre etmekte zorlandıklarını belirtmiştir. Bu

çalışma, 2024 yılında yürürlüğe giren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin eğitimde dönüşüm vizyonu çerçevesinde

yapılandırılmış olup bireylerin sürdürülebilir kalkınma bilinciyle donatılmasını hedeflemektedir. Bu doğrultuda öğretim

programlarının yalnızca bilişsel değil, aynı zamanda çevresel, sosyal ve ekonomik yeterlikleri desteklemesi gerektiği

UNESCO (2017) ve United Nations (2015) tarafından vurgulanan Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (SKH) ile

ilişkilendirilmiştir. Bu araştırmanın amacı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli doğrultusunda hazırlanan 5. sınıf Matematik

Öğretim Programı ile aynı sınıfa ait ders kitabının SKH’ler bağlamında ne ölçüde kapsayıcı olduğunu belirlemektir.

Dolayısıyla bu çalışma Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin içerdiği değer temelli yaklaşımın SKH’lerle ilişkisini analiz

etmek ve bu analizle eğitimde sürdürülebilirlik anlayışının güçlendirilmesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Böylece

hem program geliştirme süreçlerine geri bildirim sağlanacak hem de sürdürülebilirliğe duyarlı matematik eğitimi

anlayışının kurumsallaşması desteklenecektir.

Araştırmanın amacı 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında geliştirilen 5. sınıf matematik öğretim programı

ve ders kitabında Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri’ne ne ölçüde yer verildiğini içerik analizi yoluyla ortaya

koymaktır. Ayrıca, elde edilen bulgular ulusal ve uluslararası literatürle karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir.

Araştırma, nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesi yöntemiyle yürütülmüştür. Veri kaynağı olarak 2024

yılına ait 5. sınıf Matematik Öğretim Programı ve ders kitabı kullanılmıştır. Veriler içerik analiziyle incelenmiş ve üç

uzmanın bağımsız kodlamalarıyla analiz edilmiştir. Kodlayıcı güvenirliği Huberman katsayısıyla değerlendirilmiş ve

yüksek uyum elde edilmiştir (0.81 ve 0.86). Öğretim programında 17 kalkınma hedefinden yalnızca 6’sının yer aldığı,

ders kitabında ise bu sayının 8 olduğu tespit edilmiştir. Her iki kaynaktaki en belirgin hedefin “Sorumlu Üretim ve

Tüketim” olduğu, bunu öğretim programında “Barış, Adalet ve Güçlü Kurumlar”, ders kitabında ise “Sürdürülebilir

Şehirler ve Topluluklar” hedeflerinin izlediği görülmektedir. Diğer hedefler ise düşük frekansla ya da yalnızca bir kez

temsil edilmiştir. Özellikle “Yoksulluğa Son”, “Açlığa Son”, “Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” ve “Sudaki Yaşam” gibi

temel kalkınma hedeflerinin her iki belgede de yer almaması dikkat çekicidir. Bu durum, SKH’lerin matematik

öğretimine entegrasyonunun henüz bütüncül ve kapsayıcı bir düzeye ulaşmadığını göstermektedir. SKH’lerin program

ve ders içeriklerine sınırlı düzeyde entegre edildiği görülmektedir. Bu nedenle sürdürülebilirliğin tüm boyutlarıyla

bütüncül şekilde matematik öğretimine dâhil edilmesi öğretmen eğitimi, ders materyalleri ve kazanımların yeniden

düzenlenmesi önerilmektedir. Ayrıca disiplinler arası bağlantılarla SKH farkındalığı artırılmalıdır.