The International Conference on Multidisciplinary Perspectives on Equality and Diversity in Sports (ICMPEDS) 2021 online, Zaragoza, İspanya, 14 - 16 Temmuz 2021, cilt.1, ss.288-290
Entelektüel
Yetersizliği Olan Bireyler için Farklı Bir Öğretim Modeli:
(2+1) Spor
Teknik Hareket Uygulamaları’ na
Yönelik Görüşlerin
İncelenmesi: Pilot Çalışması
Gonca
İNCE*, Nurcan YILDIRIM*, Elif Dilan ATILGAN*, Abdullah TÜRKMEN*
ÖZET
Amaç:
Bu
çalışma, Entelektüel Yetersizliği Olan Bireylere (EYOB) yaptırılan (2+1) spor
teknik hareketlerinden oluşan uygulamaya (farklı bir öğretim modeli) yönelik
görüşlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal
ve yöntem: Çalışmaya, Adana ili’nde özel eğitim
merkezlerine devam eden 15 entelektüel yetersizliği olan öğrenci gönüllü olarak
katılmıştır. Bu öğrencilere, 4 hafta boyunca, haftada 2 gün günde 60dk. (2+1)
spor teknik hareketlerini içeren bir koreografi (1-1,5dk) uygulanmıştır. “(2+1)
Spor Teknik Hareketleri” nin anlamı; 2 (Cimnastik-Kata) +1 (herhangi bir spor branşı-atletizm, basketbol,
futbol, voleybol, masa tenisi vb.) 3 farklı spor branşının teknik hareketleridir.
Bu hareketler kullanılarak 1-1,5dk. lık koreografiler yapılmıştır ve müzik
eşliğinde uygulanmıştır. Böylece, farklı bir öğretim tekniği kullanılmıştır. Bu
koreografilerle çocukların 3 farklı branşın teknik hareketlerini öğrenebilmesi,
motor becerilerinin gelişmesi ve sosyalleşebilmeleri hedeflenmiştir. (2+1) Spor
Teknik Hareketlerinin örnek hareket havuzları araştırmacılar tarafından
oluşturulmuştur. Çukurova Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan
öğrenciler ise bu hareket havuzlarından seçtikleri hareketlerle koreografiler hazırlayıp
ve EYOB lara uygulamışlardır. Çalışmalar sonunda, uygulamaya katılan EYOB ların
sorumlu öğretmenlerine (5 kişi), I. derecede bakım veren yakınlarına (5 kişi) ve
eğitmenlik yapan üniversite öğrencilerine (10 kişi) uygulamalar hakkında yarı
yapılandırılmış sorular yöneltilerek bu yeni öğretim modeli hakkındaki görüşleri
alınmıştır.
Bulgular:
Entelektüel
yetersizliği olan bireylerin I. derecede bakım veren yakınları; (2+1) Spor Teknik Hareket Uygulamaları’nın
(STHU) EYOB ler tarafından çok ilgi gördüğü ve çalışmalardan çok zevk aldıkları
ev ortamında da bu hareketleri çalıştıkları bildirilmiştir. Üniversite öğrenci
görüşleri ise; bu yeni öğretim modelinin özel eğitim merkezlerinde uygulanmasının
gereği bildirildi. Ayrıca, bu yeni öğretim modeli sayesinde teknik hareketleri EYOB
ların daha kolay öğrenebildikleri belirtilmiştir. Entelektüel yetersizliği olan
bireylerden sorumlu öğretmenler ise, bu uygulamalar ile bireylerin hem motor
hem de sosyal becerilerinin arttığını bildirmişlerdir.
Sonuç:
Entelektüel
yetersizliği olan bireylere yönelik (2+1) Spor Teknik Hareket Uygulamaları’ndan
oluşan bu yeni öğretim modelinin, özel eğitim merkezlerinde yaygınlaştırılmasının
önemini vurgulayabiliriz.
Anahtar
Kelimeler: Entelektüel yetersizlik, öğrenci,
ebeveyn, spor, koreografi
*Çukurova
Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Spor-Sağlık Bilimleri A.B.D.
A Different
Teaching Model for Individuals with Intellectual Disabilities:
The Analysis of
Opinions According to the (2+1) Sports Technical Movement Practises: Pilot
Study
Gonca
İNCE*, Nurcan YILDIRIM*, Elif Dilan ATILGAN*, Abdullah TÜRKMEN*
Abstract
Purpose:
This study
was aimed to analyses of opinions on the (2+1) sports technical movement
practices (a different teaching model) for Individuals with Intellectual
Disabilities (ID).
Material and
method: 15
students with intellectual disability who attend special education centers in
Adana voluntarily participated in the study. These individuals with ID were
applied a choreography (1-1,5 minutes) which was including (2+1) sports technique
movements (60 minutes a day, 2 days a week for 4 weeks). The meaning of
"(2+1) Sports Technical Movements"; 2 (Gymnastics-Kata) +1 (any sport
branch-athletics, basketball, football, volleyball, table tennis, etc.) are the
technical movements of the different 3 sports branch. The
choreographies were made with the using these movements and applied with music.
Thus, a different teaching technique was used. With these choreographies, it is
aimed that children can learn the technical movements of 3 different branches,
develop their motor skills and socialize. The sample movement pools of the (2+1) sports
technique movements were prepared by the researchers. Cukurova
University, Faculty of Sport Sciences students prepared choreographies with the
movements they chose from these movement pools and applied them to individuals
with ID. The
responsible teachers (5 people) of the individuals with intellectual
disabilities, their relatives (5 people) who gave care (the first degree), and
the university students (10 people)were asked semi-structured questions about
the application. In addition, his views on this new teaching model were
received.
Results: The relatives
who gave care (the first degree) of individuals with intellectual disability;
(2+1) It has been reported that Sport Technical Movement Practices attract a
lot of attention by individuals with ID and they practice these movements in
their home environment where they enjoy working very much. The opinions of
university student; It was stated that this new teaching model should be
applied in Special Education Centers. In addition, it has been stated that ID
Individuals can learn technical movements more easily thanks to this new
teaching model. Responsible
teachers for individuals with intellectual disabilities reported that both
motor and social skills of individuals increased with these practices.
Conclusion:
We can
emphasize that the importance of popularizing this new teaching model, which
consists of (2+1) Sports Technical Movement Applications for individuals with
intellectual disabilities in special education centers.
Key
words: Intellectual disabilities, student, parent, sport,
choreography
*Cukurova
University, Sport Science Faculty, Sport-Health Science