Türkiye Klinikleri Diş Hekimliği Bilimleri Dergisi, cilt.29, sa.1, ss.92-100, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu ca̧ lısm̧ anın amacı, koronavirüs hastalığı-2019 [coronavirus di- sease-2019 (COVID-19)] nedeniyle uzaktan eğitime geçmiş Çukurova Üniversi- tesi Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerinin pandemi sürecinde 4. sınıfta aldıkları endodonti ve restoratif diş tedavisi klinik eğitimlerinin, 5. sınıf klinik staj eği- timlerine katkı düzeylerinin değerlendirilmesidir. Gereç ve Yöntemler: Kesit- sel olan bu çalışmaya, Çukurova Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde eğitim gören endodonti ve restoratif diş tedavisi klinik staj eğitimini tamamlamış son sınıf öğrencileri dâhil edilmiştir. Veriler, anket formu aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için SPSS 25.0 programı (SPSS Inc., Chicago, IL, ABD) kullanıldı. Öğrencilerin uzaktan eğitimden etkilenme düzeylerini değer- lendiren sorulara verilen yanıtlar ile demografik özellikler arasındaki ilişkiyi de- ğerlendirmek için Pearson ki-kare/Fisher’s exact testleri kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak belirlendi. Bulgular: Ankete, 45’i kadın, 34’ü erkek olmak üzere toplam 79 gönüllü öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 23,55’tir. Öğrenciler pandemi sürecinde aldıkları endodonti ve restoratif diş tedavisi klinik eğitimlerinin, 5. sınıf stajyerliklerinde kanal tedavisi ve dolgu yaparken zorlan- malarına (%73) ve stres yaşamalarına (%86) engel olmadığını, 4. sınıfta uzaktan eğitimle katıldıkları endodonti ve restoratif diş tedavisi teorik eğitimleri sonra- sında 5. sınıf klinik eğitimlerinde el becerilerinin gerilediğini (%53) bildirmiş- lerdir. Öğrenciler, COVID-19 bulaş riski nedeniyle her iki klinik staj eğitiminde de zorlandıklarını (%68,4) ifade etmişlerdir. Sonuç: Pandemi şartlarındaki iyi- leşme ve aşılama programları, öğrencilerin uygun kişisel koruyucu ekipmanlar kullanarak hastalar üzerinde çeşitli diş hekimliği prosedürlerini güvenli bir şe- kilde uygulamasına izin vermesine rağmen pandemi döneminde yaşanan bu olum- suzluklar öğrencilerin klinik yeterliliklerinin istenen seviyede olmamasına ve diş hekimliği pratiğinin gerekliliklerini yerine getirmede zorluk yaşamalarına neden olmuştur.
Objective: The aim of this study is to evaluate the contribution levels of the endodontic and restorative dentistry clinical trainings in the 4th grade of Çukurova University Faculty of Dentistry students, who were transferred to distance education due to coronavirus disease-2019 (COVID-19), to their 5th grade clinical internship training. Material and Methods: In this cross-sectional study, senior students who completed their clinical internship training in en- dodontics and restorative dentistry at Çukurova University Faculty of Dentistry were included. Data were collected through a questionnaire. SPSS 25.0 program (SPSS Inc., Chicago, IL, USA) was used for statistical analysis of the data. Pear- son’s chi-square/Fisher’s exact tests were used to evaluate the relationship be- tween the answers given to the questions evaluating the level of students’ exposure to distance education and demographic characteristics. Significance level was determined as p<0.05. Results: A total of 79 volunteer students, 45 fe- male and 34 male, participated in the survey. The average age of the students is 23.55. Students reported that the clinical training in endodontics and restorative dental treatment they received during the pandemic did not prevent them from experiencing difficulties (73%) and stress (86%) while performing root canal treatment and cavity filling in their 5th grade internships, and that their hand skills (53%) decreased in their 5th grade clinical training after the endodontic and restorative dental treatment theoretical training they attended in the 4th grade with distance education. Students stated that they had difficulties in both clinical in- ternship trainings (68.4%) due to the risk of COVID-19 transmission. Conclu- sion: Although the recovery and vaccination programs in the pandemic conditions allowed the students to safely apply various dental procedures on patients using appropriate personal protective equipment, these negativities experienced during the pandemic period caused the students to have difficulties in fulfilling the re- quirements of dental practice.