Sport Sciences, cilt.14, sa.1, ss.12-21, 2019 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Farklı grup ve ortamlarda sosyal medya kullanım amaçları farklılık
gösterebilmektedir. Aynı zamanda sosyal medya ortamlarının toplum, kültür ve
birey üzerine etkisi de değişken olabilmektedir. Bu çalışma, Çukurova
Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya
kullanımlarını, sosyal ağ teorisi kapsamında sosyal medyadaki yoğunlaşma
hareketleri ve kullanım nedenlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya
Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’ndan 150 öğrenci katılmıştır. Veriler
"Kişisel Bilgi Formu" ve “Sosyal Ağların Kullanım Amaçları Ölçeği” ile
toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ve parametrik
olmayan testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır.
Öğrencilerin çoğunluğunun sosyal medya ağında bir profili olduğu ve kullanılan
sosyal medya ağlarının sırasıyla WhatsApp, Instagram ve Facebook olduğu
belirlenmiştir. Öğrencilerin sosyal medyayı en fazla “işbirliği” amacıyla
kullandıkları gözlemlenmiştir. Ayrıca bölümler arasında "iletişimi başlatma"
amacında anlamlı farklılık belirlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin neredeyse
tamamının sosyal medyayı kullandığı ve sosyal medyayı kullanım amaçlarının da
sırası ile işbirliği, içerik paylaşma, iletişimi sürdürme, araştırma, eğlence,
iletişimi başlatma ve iletişim kurma olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Öğrenciler, Sosyal Ağ, Sosyal Medya,
Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H
Social media usage reasons and needs may show the differences between different groups and environmental media. At the same time, the effect of social media on society, culture, and the individual may be variable. This study was made to determine Cukurova University Physical Education and Sports High School student’s usage of social media, their concentration movements in social media in the context of social network theory, and their usage reasons. 150 students from Physical Education and Sports High School participated in the study. The data were collected with "personal information form " and "the purpose of the usage of social networks scale’’. Descriptive statistics and non-parametric tests Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used to analyze the data. It was determined that the majority of the students have a profile on social media networks and used media networks are in order, WhatsApp, Instagram, and Facebook. It has been observed that students use social media mostly for cooperation. In addition to this, it has been determined that there are significant differences in "initialization of communication" among the departments. As a result, it was determined that almost all of the students used social media and that the aims of using social media were cooperation, content sharing, maintaining communication, research, entertainment, initiating communication, and communicating respectively.
Keywords: Social Media, Social Network, Students,
Mann-Whitney U, Kruskal Wallis H