cilt.17, sa.1, ss.200-223, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmanın genel amacı psikolojik danışman adaylarının, çevrimiçi gerçekleşen ilk psikolojik danışma deneyimlerine yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 güz öğrenim döneminde Bireysel Psikolojik Danışma Uygulaması dersi alan 35 öğrenciden (22 kadın, 13 erkek) oluşmaktadır. Katılımcılara 7 açık uçlu soru yöneltilmiş, çevrimiçi gerçekleşen ilk psikolojik danışma deneyimlerine ilişkin sürecin kolaylaştırıcı, zorlaştırıcı yönleri, danışan bulma, oturumları planlama, beceri ve teknik kullanmaya dair deneyimleri hakkında bilgi alınmış, elde edilen bulgular içerik analizi ile incelenmiştir. Analiz sonuçlarında psikolojik danışman adaylarının çevrimiçi gerçekleştirilen ilk psikolojik danışma deneyimlerinde zorlaştırıcı faktörlerin teknik sıkıntılar, danışma ortamı, ekran; kolaylaştırıcı faktörlerinse oturumu planlama ve süreç temaları altında toplandığı görülmüştür. Çevrimiçi danışmalarda teknik uygulama deneyimi psikolojik danışman adayları için etkili ve zorlayıcı olarak değişmiş, bazı adaylarsa teknik kullanmadıklarını belirtmişlerdir. Oturumlarda yaşanan aksaklıklar internet kesintisi, oturumun kaydının aksaması, konuşulanların anlaşılmaması başlıklarında yer almıştır. Psikolojik danışman adayları bazı terapötik beceriler ve terapötik koşulları kolay kullanılan, bazılarını zor kullanılan beceriler olarak değerlendirmişlerdir.
The general purpose of this study is to examine the opinions of counselor candidates about their first counseling experience performed online. The study group of the research consists of 35 students (22 female, 13 male) who took Individual Psychological Counseling Practice Course in the fall semester of 20202021 in Cukurova University Psycholojical Counseling and Guidance Department. 7 open-ended questions were asked to the participants, information about the facilitating and complicating aspects of the process of their first counseling experience performed online, their experience in finding clients, planning sessions, using skills and techniques, and the findings were analyzed by content analysis. The results of the analysis revealed that technical difficulties, counseling environment, screen; facilitating factors were gathered under the themes of session planning and process. The technical application experience in online counseling changed as effective and challenging for the counselor candidates, and some candidates stated that they did not use the technique. Disruptions experienced in the sessions were listed under the headings of internet interruption, interruption of the recording of the session, and inability to understand what was spoken. Counselor candidates evaluated some therapeutic skills and therapeutic conditions as easy-to-use skills and some as difficult-to-use skills.