BILIMNAME: DUSUNCE PLATFORMU, cilt.2020, sa.41, ss.1129-1155, 2020 (ESCI)
İlk
inen vahiy meselesi Kur’ân tarihi ve tefsir ilmi açısından önemli bir konudur.
Bu mesele ulûmu’l-Kur’ân literatüründe müstakil bir başlık altında
incelenmektedir. Kaynaklar bu konuda dört görüş olduğunu belirtmektedir.
Bunlara göre ilk inen vahiy Alak Sûresi’nin ilk ayetleri, Müddessir Sûresi’nin
ilk ayetleri, Fâtiha Sûresi veya “besmele”dir. Gerek ulûmu’l-Kur’ân kitaplarının
ilgili bahisleri gerekse tefsir kitapları bu görüşlere dair tartışmaları ve
delilleri ihtiva etmektedir. Söz konusu kaynakların bir kısmında bu konuda
Zemahşerî’nin, el-Keşşâf isimli eserinde geçen bazı ifadelerinden dolayı
eleştirildiği görülmektedir. Bu eleştirilerde İbn Hacer el-Askalânî’nin
Zemahşerî’den yaptığı nakil ve ona yönelik eleştirileri referans olarak öne
çıkmaktadır. İbn Hacer ilk inen vahyin Fâtiha Sûresi olduğu yönündeki görüşü
müfessirlerin çoğunluğuna ait bir görüş olarak takdim ettiği gerekçesiyle
Zemahşerî’yi eleştirmiştir. İbn Hacer’i referans alan bazı âlimler de bu
eleştiriyi devam ettirmişlerdir. Hâlbuki Zemahşerî’nin çoğunluğa nispet ettiği
görüş onların zannettiği görüş değildir. Bu çalışma, Zemahşerî’nin yanlış
anlaşılmasına bağlı olarak yapılan bu eleştirilerin geçersiz olduğunu ortaya
koymayı ve onun doğru anlaşılmasını sağlamayı amaçlamaktadır.
The
question of the first revealed passage of the Qur’an is very
important subject in terms of history of the Qur’an and its commentary. This
issue is examined under a separate title in the literature of the Qur’anic
sciences. The sources state that there are four views on this issue. According
to these the first descending revelation is the first verses of Surah Alak or
the first verses of Surah Muddessir or Surah al-Fatiha or “basmala”. Both the
relevant titles of the books of Qur’anic sciences and the exegesis books are
included discussions and evidences about these views. It is seen that in some
of these sources al-Zamakhshari have been criticized because of some of the
statements in this regard in his book al-Kashshaf. In these criticisms, Ibn
Hajar al-Asqalani’s excerpts from al-Zamakhshari and his criticisms to
al-Zamakhshari stand out as reference. Ibn Hajar criticized al-Zamakhshari for presenting the view that the first revealed passage of
the Qur’an was the surah al-Fatiha, as an opinion belonging to the majority of
commentators. Some scholars who took reference to Ibn Hajar
also continued this criticism. However, the view that al-Zamakhshari presented
as a view of majority is not the view that they think This study aims to reveal
that these criticisms made due to the misunderstanding of al-Zamakhshari are
unfair and to ensure for his words understanding correctly.