Aile ve Okul Arasındaki Köprü: Veli Toplantıları


Günay Bilaloğlu R., Nur İ.

IXth INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, İzmir, Türkiye, 22 - 25 Haziran 2022, ss.1323-1338

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1323-1338
  • Çukurova Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Etkili bir okul öncesi eğitim, aile ve okul arasındaki sıkı ve yakın ilişkilere bağlıdır. Okul ve aile arasındaki bu ilişkiyi koruyan ve geliştiren uygulamalardan biri de veli toplantıları olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi eğitim kurumlarında gerçekleşen veli toplantılarına ve bu süreçte öğretmen-ebeveyn iletişimine ilişkin derinlemesine bir anlayış elde etmek amacıyla veli toplantıları öncesi, süreci ve sonrasındaki uygulamaları ve etkileşimleri yansıtmak amaçlanmıştır. Araştırmada 5 öğretmen ve 10 ebeveyn katılımcı olmuştur. Nitel bir yaklaşımın benimsendiği araştırmada, verilerin toplanması sürecinde, gözlemler, görüşmeler ve dokümanlar kullanılmıştır. Veri analizi sürecinde 5 gözlem, 15 görüşme ve dokümanlardan elde edilen veriler, kodlanmış ve temalara ayrılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin ve ebeveynlerin veli toplantıları hakkında genel olarak olumlu düşündükleri, veli toplantılarını gerekli buldukları belirlenmiştir. Veli toplantıları öncesinde öğretmenlerin gündem maddelerini oluşturma, toplantının duyurulması, mekân hazırlığı, çocuklara dair gözlem notları hazırlama ve veli katılımını sağlamaya yönelik hazırlıklar yaptıkları belirlenmiştir. Ancak öğretmenlerin toplantı hakkında ebeveynlerin yeterince bilgilendirilmediği ve toplantı sürecinde merkezi bir konumda yer aldıkları da araştırmanın bulguları arasındadır. Toplantılar sırasında öğretmen-ebeveyn etkileşimini artırmaya yönelik daha dinamik ve katılımcı yöntemler öğretmenler tarından göz ardı edilmektedir. Bu nedenle veli toplantılarının kaydedilmesi ve daha işlevsel hale gelebilmesi için eleştirel bir yaklaşımla ele alınması, okul yönetiminin, öğretmenlerin ve ebeveynlerin toplantılar hakkında görüşlerinin dikkatlice gözden geçirilmesi önerilmektedir.