IXth INTERNATIONAL EURASIAN EDUCATIONAL RESEARCH CONGRESS, İzmir, Türkiye, 22 - 25 Haziran 2022, ss.1323-1338
Etkili bir okul öncesi eğitim, aile ve okul arasındaki sıkı ve yakın ilişkilere bağlıdır. Okul ve aile arasındaki bu
ilişkiyi koruyan ve geliştiren uygulamalardan biri de veli toplantıları olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada,
okul öncesi eğitim kurumlarında gerçekleşen veli toplantılarına ve bu süreçte öğretmen-ebeveyn iletişimine ilişkin
derinlemesine bir anlayış elde etmek amacıyla veli toplantıları öncesi, süreci ve sonrasındaki uygulamaları ve
etkileşimleri yansıtmak amaçlanmıştır. Araştırmada 5 öğretmen ve 10 ebeveyn katılımcı olmuştur. Nitel bir
yaklaşımın benimsendiği araştırmada, verilerin toplanması sürecinde, gözlemler, görüşmeler ve dokümanlar
kullanılmıştır. Veri analizi sürecinde 5 gözlem, 15 görüşme ve dokümanlardan elde edilen veriler, kodlanmış ve
temalara ayrılmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin ve ebeveynlerin veli toplantıları hakkında genel
olarak olumlu düşündükleri, veli toplantılarını gerekli buldukları belirlenmiştir. Veli toplantıları öncesinde
öğretmenlerin gündem maddelerini oluşturma, toplantının duyurulması, mekân hazırlığı, çocuklara dair gözlem
notları hazırlama ve veli katılımını sağlamaya yönelik hazırlıklar yaptıkları belirlenmiştir. Ancak öğretmenlerin
toplantı hakkında ebeveynlerin yeterince bilgilendirilmediği ve toplantı sürecinde merkezi bir konumda yer
aldıkları da araştırmanın bulguları arasındadır. Toplantılar sırasında öğretmen-ebeveyn etkileşimini artırmaya
yönelik daha dinamik ve katılımcı yöntemler öğretmenler tarından göz ardı edilmektedir. Bu nedenle veli
toplantılarının kaydedilmesi ve daha işlevsel hale gelebilmesi için eleştirel bir yaklaşımla ele alınması, okul
yönetiminin, öğretmenlerin ve ebeveynlerin toplantılar hakkında görüşlerinin dikkatlice gözden geçirilmesi
önerilmektedir.