13. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Hatay, Türkiye, 4 - 06 Eylül 2020
Psikolojik danışman adaylarının
eğitiminde lisans düzeyindeki her bir dersin, adayların mesleki gelişimlerine etkilerini
incelemenin mesleki standartların geliştirilmesine hizmet edeceği, eğitimin
değerlendirilmesinde, güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesinde başvurulacak
temel kaynaklardan birinin öğrencilerin görüşleri olduğu vurgulanmaktadır
(Strauß ve Freyberger, 2009). Ülkemizde Psikolojik Danışma ve Rehberlik lisans
eğitiminin standart hale getirilmesi ve programda yer alacak derslerin
düzenlenmesine ilişkin çalışmalar son yıllarda hız kazanmıştır. Dolayısıyla
yapılan bu çalışmanın program içeriğinin gözden geçirilmesinde katkı
sağlayacağı düşünülmüştür.
Araştırmanın
çalışma grubu 2018-2019 Bahar Döneminde Grupla Psikolojik Danışma Uygulamaları
dersini alan, 49 psikolojik danışman adayından oluşmaktadır. Katılımcıların
18’i erkek, 31’i kadındır. Psikolojik danışman adaylarının grupla psikolojik
danışma uygulamaları dersine ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla altı açık
uçlu soru hazırlanmıştır. Bunlar; 1) Psikolojik danışman adaylarının grupla
danışma sürecinde önemli yaşantıları, 2) Grup liderinde gözlenen önemli danışma
becerileri, 3) Grupla danışma yaşantılarının psikolojik danışman adaylarının
mesleki ve kişisel gelişimlerine katkıları, 4) Grupla psikolojik danışma
uygulamalarının diğer lisans derslerinden ayrılan yönleri, 5) Grupla psikolojik
danışma sürecindeki olumsuz yaşantılar ve 6) Psikolojik danışman adaylarının
sürecin tekrarlanması durumunda neleri daha farklı yapmak istediklerine ilişkin
bilgileri içermektedir. Psikolojik danışman adaylarının araştırmanın amacına
uygun olarak hazırlanan sorulara verdikleri yanıtlar içerik analizi ile
incelenmiştir.
Araştırma
sonucunda elde edilen bulgulara gelindiğinde; psikolojik danışman adayları
grupla danışma sürecindeki en önemli yaşantılarını ifade ederken olumlu ve
olumsuz olmak üzere iki boyut üzerinde durmuşlardır. Olumlu yaşantıları içinde
kendini tanıma, farklı bakış açıları kazanma, deneyim kazanma gibi
yaşantılardan bahsederken; olumsuz olarak da anlaşılmama ve sorgulanma gibi
yaşantılarından bahsetmişlerdir. Araştırma sonucunda elde edilen bir diğer
sonuç grup liderinde gözlenen psikolojik danışma becerileri ile ilgilidir.
Psikolojik danışman adayları, grup liderinde etkin dinleme, destek olma ve
cesaretlendirme, yansıtma ve model olma gibi danışma süreci için önemli olan
beceriler gözlemlediklerini ifade etmişlerdir. Grupla psikolojik danışma
yaşantısının aday psikolojik danışmanlara mesleki boyutta neler kazandırdığına
ilişkin sonuçlara bakıldığında, katılımcılar grup yönetimi, geribildirim verme,
duygulara odaklanabilme gibi beceriler kazandıklarını ifade etmişlerdir.
Kişisel gelişim alanında ise grup yaşantısının anı yaşama, önyargılardan
kurtulma, problem çözme, kendini kabul gibi katkıları olduğunu belirtmişlerdir.
Katılımcılar grupla danışma uygulamalarının diğer lisans derslerine oranla daha
değişken bir süreç içerdiğini, yaşantı temelli olduğunu ve bu süreçte daha
fazla eğlendiklerini ifade etmişlerdir. Aynı zamanda adaylar, süreçte
anlaşılamadıkları ve destek alamadıklarını düşündükleri ve kendilerini ifade
etmekte zorlandıkları anlar olduğunu belirtmişlerdir. Son olarak katılımcıların
süreçte neleri daha farklı yapmak istediklerine ilişkin görüşleri
incelendiğinde kendilerini daha fazla açmak, daha çok geribildirim vermek ve
daha önce karşılaşmadıkları grup üyeleri ile bir araya gelmek istediklerini
belirtmişlerdir.
Sonuç
olarak, PDR son sınıf öğrencilerinin grupla psikolojik danışma uygulamaları
dersi kapsamında 11 hafta sonunda kendilerini tanıma, psikolojik danışma
becerilerini gözleme ve bu becerileri kullanma konusunda gelişim gösterme ve
insanlarla ilişkilerde, iletişim kurmada yani hem mesleki hem de kişisel
anlamda farkındalık ve gelişim gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Buradan yola
çıkılarak psikolojik danışmanlık eğitiminde kuramsal bilgiler yanında
öğrencilerin grup ve bireysel psikolojik danışma uygulamalarında yapılan işlem
ve kullanılan psikolojik danışma becerilerini gözleyerek ve yaşayarak
öğrenmelerini sağlayan uygulamaya yönelik derslerin önemini vurgulamakta yarar
vardır. Aynı zamanda bu çalışmadan elde edilen geribildirimler yoluyla grupla
danışma uygulamalarında yapılacak düzenlemelerin sürecin etkililiğini
arttıracağı düşünülmektedir.