Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.2, pp.657-688, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
İşitme engelli öğrencilerde dil gelişimindeki yetersizliklerden dolayı
kavram öğrenmede işitme engelli olmayan öğrencilere göre daha çok
zorluklar yaşamaktadır. Bu yüzden öğrenme esnasında kavram
yanılgılarının oluşma olasılığı daha yüksektir. Bu çalışmanın amacı
altıncı sınıfta öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin Ay’ın evreleri
ve evrelerin oluşum sebepleri konusundaki kavramsal anlama düzeylerini
belirlemek ve bilgisayar destekli sorgulamaya dayalı öğretim yönteminin
işitme engelli öğrencilerin kavramsal değişimlerine etkisini
incelemektir. Araştırma yatılı bir işitme engelliler devlet
ortaokulunda gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunda üçü kız biri erkek
toplamda dört tane altıncı sınıf öğrencisi yer almıştır. Öğrencilerin
kavramsal anlama düzeyini öğrenebilmek için yarı yapılandırılmış görüşme
kayıtları, öğrenci çizimleri, beden dilleri, yazılı ve sözlü cevapları
(işaret dili aracılığıyla) veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Veriler
yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veri analizinde öğrenci
cevapları bilimsel ve alternatif olarak kodlanmış ve bu kodların görünme
durumuna göre öğrenci bilimsel, bilimsel bölümlü, bilimsel bölümlü ve
alternatif, alternatif, alternatif bölümlü, hiçbir şey olarak
sınıflandırılmıştır. Analizler sonunda Ay’ın evreleri konusunda sahip
olunan kavramsal anlama düzeyleri ve öğretim öncesi ve sonrası kavramsal
değişimler belirlenmiştir. Ayrıca alan yazındakilere benzer kavram
yanılgılarının yanında yeni kavram yanılgıları belirlenmiştir. Ay’ın
evreleri ve oluşum sırası çizimlerinde yanlış ve eksik çizimlerin
çoğunlukta olduğu tespit edildi. Ayrıca öğretim öncesi ön görüşmelerde
kavram yanılgıları çoğunlukta iken öğretim sonrasında yapılan son
görüşmelerde kavram yanılgılarında azalma, bilimsel kavramalarda artış
görülmüştür.