İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, cilt.9, sa.1, ss.33-61, 2024 (Hakemli Dergi)
çözme süresinde öğrencilere rehberlik etme durumlarının incelenmesidir. Öğrencilerden, Polya’nın problem çözme adımlarına göre verilen bir problemi adım adım çözmeleri ve her bir adımı ChatGPT’ye açıklamaları istenmiştir. Öğrenciler ChatGPT’den açıkladıkları her bir adım için kendilerine geri bildirim ve sorular aracılığıyla rehberlik sağlamasını istemişlerdir. ChatGPT’nin verdiği yanıtlara göre sorduğu sorular, üç soru kategorisine (sorgulayıcı, yönlendirici, olgusal sorular) göre sınıflandırılmıştır. Ayrıca ChatGPT’nin yaptığı rehberlik türüne istem mühendisliğinin etkisini incelemek amacıyla öğrenciler isteklerini farklı komutlar kullanarak gerçekleştirmişlerdir. Öğrencilerin problemlerin çözümlerine ilişkin ChatGPT’ye sordukları sorulara göre ChatGPT’nin öğrencilere verdiği yanıtlar dikkate alındığında ChatGPT’nin öğrencilerin problem çözme sürecinde informal öğrenmeyi destekleyici olarak rehberlik edebildiği gözlenmiştir. ChatGPT’nin problem çözme sürecinde genellikle olgusal ve yönlendirici sorular sorduğu görülmüştür. Ancak istem mühendisliğinin etkisiyle ChatGPT sorgulayıcı sorulara daha fazla yönelebilmektedir. Çalışma, ChatGPT’nin problem çözme sürecinde verimli bir informal öğrenme asistanı olabilmesi için istem mühendisliğinin gerekliliğini ve öğrencilerin öğretmenler tarafından istem mühendisliği konusunda eğitilmesini önermektedir.