Bu çalışmanın temel amacı, ortaöğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi algısının, okula aidiyet duygusunun ve direnç davranışlarının incelenmesidir. Katılımcılar, altı lisede on, on bir ve on ikinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 483 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler “Liselerde Yaşam Kalitesi Ölçeği”, “Okula Aidiyet Duygusu Ölçeği”, “Lise Öğrencileri Direnç Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t testi, Anova testi, korelasyon ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre lise öğrencileri arasında direnç davranışı gösterme sıklığı düşük iken, lise yaşam kalitesi algıları orta ve okula aidiyet duyguları ise hafifçe yüksek düzeydedir. Öğrencileri direnç davranışlarının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Sınıf düzeyi ve okulun sosyo-ekonomik düzeyi değişkenlerine göre direnç davranışlarında, okula aidiyet duygularında ve okul yaşam kalitesi algılarında anlamlı farklılaşmalar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarı düzeyi ise yalnızca okula aidiyet duygusu puanlarında anlamlı bir fark yaratmıştır. Korelasyon analizine göre direnç davranışları, okul yaşam kalitesi algısı ve okula aidiyet duygusu değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Lise yaşam kalitesinin ise direnç davranışlarının orta düzeyde anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
The main purpose of this study is to investigate the resistance behaviors of high school students, their perception of school life quality and sense of school belonging. The participants consisted of 483 students studying at ten, eleven and twelfth grades in six high schools. "Quality of Life Scale in High Schools", "Sense of School Belonging Scale", "High School Students' Resistance Scale" and "Personal Information Form" were used to collect data. In the analysis of the data, descriptive statistics, independent samples t-test, one-way analysis of variance, correlation and multiple regression analysis were used. According to the findings, while the frequency of resistance behavior is low among high school students, their perceptions of school life quality and sense of belonging to school are at a moderate level. It was found that high school students' resistance behaviors differed significantly according to gender. There are significant differences in resistance behaviors, sense of school belonging and perceptions of school life quality according to students’ grade level and socio-economic status of the school. The level of academic achievement, on the other hand, created a significant difference only in the sense of school belonging scores. As a result of the correlation analysis, it was observed that there were statistically significant relationships between the variables of resistance behaviors, school life quality perception and sense of belonging to the school. In addition, it was found that quality of life in high schools was a moderately significant predictor of students' resistance behaviors.