Türkiye’de Eğitim Bilimleri Alanında Eylem Araştırması İçeren Doktora Tezlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

TÜRKKAN B., YOLCU E., KARATAŞ T.

BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.14, sa.28, ss.501-524, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Türkiye’de eğitim bilimleri alanında eylem araştırması içeren doktora tezlerininincelenmesini amaçlayan bu çalışma betimsel bir araştırmadır. Araştırmada dokümanincelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda, YÖK Tez Veri tabanında, 1998-2016 yıllarıarasında eğitim bilimleri alanına yönelik yapılan toplam 118 tezin eylem araştırması içerdiğibelirlenmiştir. Ancak veri tabanında 28 tezin kullanımının ve yayınlanmasının kısıtlı olmasınedeniyle araştırmada, eylem araştırması içeren, eğitim bilimleri alanında gerçekleştirilmiş veerişime izinli 90 tez incelenmiştir. Verilerin analizi kapsamında, tümdengelimsel analizyaklaşımı göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmanın bulgu ve sonuçları, yıla, üniversitelere,ana bilim dallarına, konuya, düzeye, uygulama süresine, uygulayıcıya, modele, yönteme, veritoplama araçlarına, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ve uygulamanın pilot çalışmasıdurumuna göre dağılımlarına yönelik boyutlar altında düzenlenmiştir.
This research which aims to examine doctoral dissertations including action research in the field of educational sciences in Turkey is a descriptive study. Document analysis method was used. In Council of Higher Education Thesis Database, it was determined that between the years of 1998-2016, there were 118 doctoral dissertations including action research. However, 28 of these dissertations were not covered by other reviews except for years and universities, as access was closed. So, permitted 90 dissertations in the field of educational sciences, including action research, was examined. Deductive approach was utilized within the analyses of the data. The findings and results of the research were organized under the dimensions of year, university, department, subject, level, duration of the implementation, implementer, model, method, data collection tool, validity and reliability study, and case of the pilot study.