OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEPREM KAYGISI VE EĞİTİM ÖĞRETİM SÜRECİNE YANSIMALARI


Creative Commons License

Özoruç N., Dikici Sigirtmac A.

Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.33, sa.1, ss.380-396, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Ülkemizde 6 Şubat 2023 tarihinde yaşanan Pazarcık merkezli deprem 11 ili etkilemiş olup asrın felaketi olarak adlandırılmıştır. Deprem can kayıpların, maddi ve manevi kayıplara neden olmuştur. Artçı depremlerin devam etmesiyle birlikte başta çocuklar olmak üzere yetişkinlerin psikolojilerini etkilemiş olup kaygı ve stres durumları yaşamalarına sebep olmuştur. Bu çalışma, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinin okul öncesi öğretmenleri ve çocukları nasıl etkilediğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Karma desen ile yürütülen bu çalışmanın katılımcılarını depremi yaşayan 174 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın ilk aşamasında Bal ve Akgül (2023) tarafından geliştirilen Deprem Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. İkinci aşamada kaygı düzeyleri yüksek olan 10 okul öncesi öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin depremin etkisiyle kaygı ve stres bozuklukları yaşadığı, okulların açılmasıyla birlikte stres durumlarının azaldığı ve günlük yaşantılarına dönmelerinin hızlandığı belirlenmiştir. Depremin etkilerinin okul öncesi dönemdeki çocukların yaşantılarına, eğitim sürecine ve oyunlarına yansıdığı görülmüştür. Bu süreci öncelikle öğretmenler ve öğretmenler aracılığıyla çocukların sağlıklı bir şekilde atlatabilmesi için öğretmenlere destek hizmetlerin verilmesi önerilebilir.
The Pazarcık-centered earthquake that occurred in our country on February 6, 2023 affected 11 provinces and was called the disaster of the century. The earthquake caused loss of life and material and moral losses. As the aftershocks continue, they have affected the psychology of adults, especially children, and caused them to experience anxiety and stress. This study aims to determine how the February 6, 2023 Kahramanmaraş earthquakes affected preschool teachers and children. The participants of this study, which was conducted with a mixed design, were 174 preschool teachers who experienced the earthquake. In the first stage of the study, the Earthquake Anxiety Scale developed by Bal and Akgül (2023) was applied. In the second stage, 10 preschool teachers with high anxiety levels were interviewed. As a result of the study, it was determined that preschool teachers experienced anxiety and stress disorders due to the effect of the earthquake, and with the opening of schools, their stress decreased and their return to their daily lives accelerated. It has been observed that the effects of the earthquake were reflected in the lives, education process and games of preschool children. It may be recommended to provide support services to teachers so that children can go through this process in a healthy way, primarily through teachers.