7.Uluslararası İletişim Günleri - 2020 / Dijital Çağda İletişim Eğitimi, İstanbul, Türkiye, 21 - 22 Ekim 2020
İletişim teknolojileri
geliştikçe, gündelik yaşam pratikleri de değişime uğramaktadır. İnsanların iş
yapma, teknoloji kullanma pratikleri, sürekli güncellenmekte ya da birey mevcut
teknoloji kullanım bilgi düzeyiyle yaşamını sürdürmeyi tercih edebilmektedir. Teknolojideki
değişimler gündelik yaşamı kolaylaştırsa da teknoloji kullanımı bağlamında
çeşitli sorunlara neden olabilmekte ve özellikle bireyler arasında kuşak
farkından kaynaklı teknoloji kullanımı (dijital okuryazarlık) bağlamında uçurum
yaratabilmektedir. Teknolojideki hareketlilikler, eğitim öğretim pratiklerinin güncellenmesine
ya da öğreticilerin uyum gösterme çabasına rağmen, teknoloji temelli derslerin
yürütülmesinde güçlüklere neden olabilmektedir. Bu güçlüklerin başında teknolojiyi
öğreten ile teknolojiyi öğrenen arasında teknoloji kullanım becerisi farkı
gelmektedir. Bu fark, iletişim fakültelerindeki teknoloji temelli uygulama
derslerinin birçoğunda kendisini hissettirmektedir. Özellikle 2000 sonrası
doğumlu öğrencilerin teknoloji kullanım pratikleri ile yaklaşık 1990 öncesi
doğumlu öğreticiler arasında bir kopukluğa ve öğretimde bir güçlüğe neden
olabilmektedir.
Bu çalışma, teknolojideki
hızlı gelişmelerin, bireylerin teknoloji kullanım pratiklerine etkisini ve uyumlanma
süreçlerini irdeleyerek iletişim fakültelerindeki uygulamalı derslerde yaşanan
öğreten ve öğrenen arısındaki teknoloji kullanım alışkanlıklarından kaynaklı
yaşanan sorunları, masaüstü yayıncılık dersi özelinde incelemeyi amaçlamıştır.
Bu bağlamda Türkiye’nin farklı üniversitelerinin (Anadolu, Ankara, Ankara Hacı
Bayram Veli, Çukurova, Ege, Erciyes, Mersin ve Selçuk Üniversitesi) iletişim
fakültelerinde, masaüstü yayıncılık, gazetecilik uygulamaları (mizanpaja dayalı
dersler) vb. derslerini yürüten öğretim elemanları ile yapılacak görüşmeler (yarı
yapılandırılmış mülakat tekniği) sonucunda yaşanan zorlukları ve teknoloji
kullanım farklılıklarının dersin öğrenim başarıları üzerindeki etkilerini
ortaya koymaya çalışacaktır. Böylece hem öğreticinin hem de öğrenenin eksiklerini
tespit etmeye çalışacak olan bu çalışma, mevcut sorunlara çözüm önerileri
getirme girişiminde bulunacaktır.