Son yıllarda tarımsal ve çevresel sürdürülebilirlik çözümleri arasında popüler olmaya
başlayan organik tarımla ilgili eğitim ve öğretim kaynakları hem sayıca sınırlı hem de farklı
dillerde yayınlanmış durumdadır. Bu nedenle ortaya çıkan erişilebilirlik sorununa Avrupa
Birliği (AB) düzeyinde çözüm arayışında olan Organic.Edunet öğrenme kaynakları platformu
18 farklı dildeki arayüzü, 11.000 civarında öğrenme kaynağı ve 3.500 civarında kayıtlı
kullanıcısı ile kapsamlı öğrenme platformlarından birisi olmuştur. Ancak gerek farklı dillerde
oluşturulan içeriğin ve gerekse arama işlemlerinde kullanılan üstverinin farklı dillerde
oluşundan dolayı ortaya çıkan kullanılabilirlik engelleri nedeniyle otomatikleştirilmiş bazı dil
teknolojisi uygulamalarına gereksinim duyulmuştur. Organic.Edunet Web Portalı’nın mevcut
yapısını geliştirerek yararlılık kapasitesini arttırmak, erişim ve kullanımını kolaylaştırmak için
çeşitli dil teknolojilerinin kullanılacağı Organic.Lingua projesi başlatılmıştır. Bu çalışmada,
Organic.Lingua’nın çokdillilik servisleri ile coğrafik kapsam ve dil sayısı bakımından kaynak
çeşitliliği ve servis zenginliği sağlanmasında hedef ve amaçları tartışılmaktadır.
The learning and teaching materials on organic agriculture which is being a popular
production method to support agricultural and environmental sustainability in recent years are
both limited in number and scattered due to their disseminations in different human languages. Organic.Edunet which has been developed to solve search and accessibility problems to the resources has been one of the well-developed learning materials platforms for organic agriculture and agroecology with user interfaces in 18 languages, 11.000 learning objects and the registered users more than 3.400 just in last few years. Although Organic.Edunet's popularity to disseminate the learning resources published in 16 languages, there is still a strong need to use some multilingual language tools and services because the existing translation is error prone, and is time consuming and misses opportunities to enhance the quality and efficiency of cross-language functions with available technology. In this paper, Organic.Lingua aiming to enhance Organic.Edunet Web portal is introduced, and its automated multi-lingual services are discussed. Additionally facilitating the multilingual features and extending geographical and linguistic coverage of existing Organic.Edunet portal are also addressed briefly.